Śląskie uczelnie pomogą modernizować komunikację
Opracowanie założeń modernizacji komunikacji tramwajowej i wprowadzenie elektronicznego biletu dla kilkunastu miast aglomeracji katowickiej to najważniejsze obszary współpracy, którą regionalny organizator komunikacji miejskiej będzie rozwijał z kadrą naukową i studentami miejscowej politechniki i akademii ekonomicznej.
Porozumienie w sprawie współpracy naukowo-biznesowej na rzecz rozwoju komunikacji miejskiej na Śląsku podpisali we wtorek w Katowicach rektorzy Politechniki Śląskiej w Gliwicach prof. Wojciech Zieliński i Akademii Ekonomicznej w Katowicach prof. Florian Kuźnik z prezesem Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP (KZK GOP) Romanem Urbańczykiem.
Dyrektor Instytutu Informatyki Politechniki Śląskiej prof. Stanisław Kozielski, który ma koordynować wspólne działania tych instytucji, wskazał, że KZK GOP już przed sformalizowaniem współpracy proponował studentom, prócz praktyk, m.in. tematy prac dyplomowych. "Studenci zawsze chętniej podejmują tematy, które mają konkretne zastosowanie" - wyjaśnił.
Urbańczyk podkreślił, że współpraca utworzonego przez gminy związku ze światem nauki jest obopólnie korzystna. Uczelnie zajmą się np. realnym problemem projektowania rozwoju i modernizacji zdewastowanej - do niedawna państwowej - sieci tramwajowej na Śląsku; KZK GOP, gdy skorzysta z ich pracy, zaoszczędzi poważne pieniądze.
"Komunikacja tramwajowa, którą kilka miesięcy temu śląskie samorządy przejęły od Skarbu Państwa poprzez KZK GOP, to nasz największy problem. Teraz prosimy tych, którzy orientują się w transporcie szynowym, mają doświadczenie i kontakt z dobrymi ośrodkami, by współpracowali z nami przy wyborze rozwiązań i technologii" - wyjaśnił Urbańczyk.
Jak dodał, współpraca na tego typu polach z uczelniami, zamiast wynajmowania zewnętrznych firm, jest dla związku tańsza; również procedury są mniej skomplikowane. Jego zdaniem, związek nie będzie musiał np. finansować pełnych kosztów badań, opracowań czy projektów, ponieważ ich część będzie mogła zostać pokryta przez Komitet Badań Naukowych czy ministerstwo nauki.
Oprócz rozwiązywania problemów śląskich tramwajów, uczelnie mają też pomóc przy planowanym w ciągu dwóch lat wprowadzeniu wspólnego biletu elektronicznego - obok już istniejącego klasycznego - dla 23 gmin tworzących KZK GOP i 11 gmin tworzących podobny związek wokół Tarnowskich Gór.
"Podobne systemy biletu elektronicznego, choć nie obejmujące swym zasięgiem tylu równorzędnych miast, już działają w Polsce. Będziemy prosili uczelnie, aby je porównały, żeby wybrać najlepsze rozwiązania, przy czym nasz system będzie musiał np. dodatkowo rozliczać gminy między sobą i przewoźników między sobą" - zaznaczył Urbańczyk.
Prof. Kozielski wskazał, że z perspektywy jego instytutu szczególnie przydatna dla obu stron może okazać się współpraca przy pomiarze i ocenach potoków pasażerskich. "Gromadzenie tych danych i ich późniejsza analiza wymaga m.in. zaawansowanych metod eksploracji danych, nad którymi pracujemy" - zaznaczył.
"Korzyści z tego typu badań są dość oczywiste - wskazanie organizatorowi komunikacji tych linii, obszarów i godzin, gdzie kumulują się pasażerowie i gdzie należy zwiększyć, a gdzie równocześnie można zmniejszyć obsługę sieci komunikacyjnej, by bardziej racjonalnie wykorzystywać posiadane środki i pieniądze" - wyjaśnił prof. Kozielski.
Zaznaczył, że technologie informatyczne mogą być wykorzystywane także w innych obszarach współpracy. W najbliższych tygodniach mają np. ruszyć prace grupy naukowców i studentów nad rozbudową istniejącego portalu internetowego KZK GOP o funkcję wyszukiwania połączeń - poprzez dołączenie mechanizmu informatycznego pozwalającego na analizę istniejących linii.
KZK GOP to największy organizator komunikacji miejskiej w kraju - tworzą go 23 gminy; obsługuje teren zamieszkany przez ok. 2 mln ludzi. Na jego zlecenie, na obszarze aglomeracji katowickiej, autobusy 28 przewoźników w ciągu roku przejeżdżają łącznie ponad 68 mln km na 319 liniach, a Tramwaje Śląskie - blisko 19 mln km na 34 liniach.