Spadają udziały 50 największych marek w rynku FMCG w Rosji. Które międzynarodowe koncerny straciły najwięcej?
Według danych NielsenIQ, w 2022 roku łączne udziały 50 największych marek FMCG w Rosji spadł do 25,2 proc. wobec 27 proc. rok wcześniej – napisał dziennik „Kommersant”. Łączna sprzedaż 50 największych firm szacowana jest na 1,7 bln rubli.
Wielkość sprzedaży pięciu największych marek artykułów spożywczych spadła rok do roku o 26 proc., a ich udziały wartościowe z 25 proc. do 22,5 proc. W przypadku pięciu głównych marek niespożywczych sprzedaż wolumenowa spadła o 37 proc., a udział wartościowy spadł z 42,3 proc. do 36,3 proc.
Według dziennika "Kommersant" głównym powodem zachodzących zmian jest wzrost udziałów marek własnych w sprzedaży sieci spożywczych, które odpowiadają obecnie za 9 proc. rynku. przy jednoczesnym wzroście znaczenia lokalnych graczy z rynku rosyjskiego.
Najbardziej straciła wódka "Khortytsya", należąca do Global Spirits ukraińskiego biznesmena Jewgienija Czerniaka, która spadła o 13 pozycji rok do roku. Podobny spadek w rankingu zanotowała także marka Gillette amerykańskiego P&G, zaś Zewa szwedzkiego Essity straciła dziesięć pozycji.
Takie koncerny jak Coca-Cola i Pepsi, spadły odpowiednio o cztery i osiem miejsc. Marka produktów mlecznych "Miracle" należąca do firmy PepsiCo również spadła o osiem pozycji.
Jednocześnie na liście 50 największych marek NielsenIQ znajdują się marki Chernogolovka, Chesterfield (Philip Morris), Hochland i Brest-Litovsk (białoruskiego koncernu Savushkin).
O dziewięć miejsc awansowała marka Camel (JTI), która uplasowała się na trzecim miejscu w sprzedaży FCMG.
Zobacz również: