Sprzedaż detaliczna pokazuje problemy w gospodarce

Sprzedaż w cenach stałych we wrześniu 2021 r. była wyższa niż przed rokiem o 5,1 proc. (wobec wzrostu o 2,5 proc. we wrześniu 2020 r.) - podał GUS. W porównaniu z sierpniem 2021 r. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 2,4 proc. W okresie styczeń-wrzesień 2021 r. sprzedaż wzrosła r/r o 7,3 proc. (wobec spadku o 3,1 proc. w 2020 r.) - Niedobory materiałów wpływają negatywnie na gospodarkę - oceniają ekonomiści.

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 11,1 proc. rdr. Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych we wrześniu rdr o 5,5 proc. i spadek mdm o 1,8 proc.W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 10,4 proc. rdr.

- Podsumowanie miesiąca to mocna produkcja, słaba sprzedaż detaliczna i słabiutka budowlanka. Duże ryzyka dla aktywności inwestycyjnej w krótkim terminie - podsumowali ekonomiści mBanku.

Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa

We wrześniu 2021 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. spośród prezentowanych grup nadal notowały podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 14,5 proc. wobec spadku o 1,7 proc. przed rokiem). Wyższą sprzedaż niż sprzedaż "ogółem" zaobserwowano również w grupach: "pozostałe" (o 8,7 proc.), "farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny" (o 8,2 proc.) oraz "meble, rtv, agd" (o 8,0 proc.). Spadek sprzedaży raportowały natomiast jednostki sprzedające "pojazdy samochodowe, motocykle, części" (o 4,1 proc.). We wrześniu 2021 r. w porównaniu z sierpniem br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 5,0 proc.).Udział tej sprzedaży zwiększył się z 7,9 proc. w sierpniu br. do 8,4 proc. we wrześniu br.

Reklama

Wzrost udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano w większości grup przy czym największy wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (z 19,4 proc. przed miesiącem do 22,5 proc.) oraz "tekstylia, odzież, obuwie" (odpowiednio z 19,0 proc. do 21,9 proc.). Niewielki spadek udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano w jednostkach z grupy "meble, rtv, agd" (z 16,3 proc. przed miesiącem do 16,2 proc.).

OPINIA
Jakub Rybacki, analityk z zespołu makroekonomii, Polski Instytut Ekonomiczny

Sprzedaż detaliczna i budownictwo spowolniły we wrześniu. Niedobory materiałów wpływają negatywnie na wynik obydwu sektorów.

Wzrost sprzedaży detalicznej we wrześniu spowolnił z 5,4 do 5,1 proc., poniżej rynkowych prognoz (5,4 proc.). Komentarz GUS wskazuje, że na wynik wciąż negatywnie wpływała sprzedaż samochodów (-4,1 proc.). Wolniej rosła również sprzedaż na stacjach paliw - jest to związane z rosnącymi kosztami ropy naftowej. Pozytywnie wyróżniała się sprzedaż odzieży (+14,5 proc.) - to efekt zwiększonej mobilności i częstszej niż w ubiegłym roku pracy w biurach. Szybko rosła też sprzedaż sprzętu RTV i AGD oraz dóbr klasyfikowanych w kategorii pozostałe (np. biżuteria, zabawki dla dzieci).

Nadchodzące miesiące prawdopodobnie przyniosą kontynuację słabszych wyników w motoryzacji. Sprzedaż samochodów pozostanie na niskim poziomie - trend ten potęgowany jest przez rosnące niedobory mikrochipów. Skutki obserwujemy niemal we wszystkich krajach UE.

Negatywnie zaskoczyła produkcja budowlano-montażowa. Wzrost spowolnił z 10,2 do 4,3 proc., sporo poniżej rynkowych prognoz (8,3 proc.). Komentarz GUS wskazuje na słabe wyniki we wznoszeniu budynków oraz inwestycjach infrastrukturalnych. Jedynym segmentem, który notuje wysoki wzrost, są prace specjalistyczne obejmujące m.in. roboty przygotowawcze i wykończeniowe procesu budowlanego oraz prace geologiczne. Skokowy wzrost cen materiałów ogranicza aktywność - co jest już widoczne w wykorzystaniu mocy produkcyjnych wśród największych firm.

 Credit Agricole: pogorszenie nastrojów konsumenckich będzie ograniczać wzrost sprzedaży detalicznej


Na wzrost sprzedaży detalicznej będzie pozytywnie działać efekt niskiej bazy, zaś negatywnie na jej zwiększenie wpływać będzie pogorszenie sprzedaży detalicznej - wynika z komentarza banku Credit Agricole do czwartkowych danych GUS.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2021 r. wzrosła 5,1 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 2,4 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny w czwartek. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 11,1 proc. rdr.

"Sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych zwiększyła się we wrześniu o 5,1 proc. r/r wobec wzrostu o 5,4 proc. w sierpniu. Czynnikiem oddziałującym w kierunku spadku realnej sprzedaży detalicznej był dalszy, silny wzrost cen. Deflator sprzedaży detalicznej zwiększył się we wrześniu do 5,7 proc. r/r wobec 5,0 proc. w sierpniu, osiągając najwyższy poziom w historii szeregu. Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna w cenach stałych zwiększyła się we wrześniu o 0,2 proc. m/m, a w rezultacie jej poziom był o 2,8 proc. wyższy niż w lutym 2020 r., a więc w ostatnim miesiącu, w którym pandemia nie wywierała jeszcze istotnego wpływu na sprzedaż" - stwierdzono w komentarzu banku Credit Agricole do danych GUS.

Ekonomiści Credit Agricole zwrócili uwagę, że wrzesień był pierwszym miesiącem, w którym dynamika sprzedaży detalicznej była podbijana przez efekty niskiej bazy związanej z negatywnym wpływem II fali pandemii na aktywność gospodarczą jesienią 2020 r. Ich zdaniem, ten efekt, który jest pozytywny dla tempa wzrostu sprzedaży, będzie utrzymywał się w kolejnych miesiącach.

"Czynnikiem ograniczającym wzrost sprzedaży będzie natomiast pogorszenie nastrojów konsumenckich. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) ukształtowały się w październiku na najniższym poziomie od kwietnia 2021 r. Oczekujemy, że dynamika realnej sprzedaży detalicznej wkrótce ponownie ukształtuje się powyżej granicy 6 proc. r/r." - podano w komentarzu CA.


INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: sprzedaż | handel Polska
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »