Średnia sprzedaż "Gazety Wyborczej" spadła o 12,9 procent
Rozpowszechnianie płatne razem "Gazety Wyborczej", wydawanej przez Agorę, wyniosło w czerwcu 152 tys. sztuk i było o 12,9 proc. niższe niż rok wcześniej. W porównaniu z poprzednim miesiącem wynik jest słabszy o blisko 5 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.
Sprzedaż "Rzeczpospolitej" w czerwcu wyniosła 54,4 tys. sztuk, co oznacza spadek rok do roku o 4,8 proc. i wzrost o 0,4 proc. miesiąc do miesiąca.
W czerwcu liderem sprzedaży na rynku dzienników pozostał "Fakt", wydawany przez Axel Springer Polska. Jego rozpowszechnianie płatne razem wyniosło 270 tys. egzemplarzy, co oznacza spadek rok do roku o 7,9 proc. oraz spadek o 2,2 proc. w porównaniu z majem.
W czerwcu w ujęciu rocznym rozpowszechnianie płatne razem "Super Expressu" spadło o 6,9 proc. do ok. 131 tys. sztuk, natomiast miesiąc do miesiąca nastąpił spadek 4,7 proc.
Rozpowszechnianie "Dziennika Gazety Prawnej", wydawanego przez Infor razem z Axel Springer Polska, wyniosło w czerwcu 48,3 tys. egzemplarzy, co oznacza spadek o 5,7 proc. rdr. W ujęciu miesięcznym rozpowszechnianie spadło o 5,4 proc.
Poniżej przedstawiamy tabelę zawierającą dane na temat rozpowszechniania płatnego dzienników w czerwcu 2016 r.
cze-16 | cze-15 | maj-16 | zmiana rdr | zmiana mdm | |
Dziennik Gazeta Prawna | 48348 | 51289 | 51100 | -5,73% | -5,39% |
Fakt Gazeta Codzienna | 270045 | 293161 | 276051 | -7,89% | -2,18% |
Gazeta Wyborcza | 152051 | 174493 | 160029 | -12,86% | -4,99% |
Rzeczpospolita | 54437 | 57171 | 54241 | -4,78% | 0,36% |
Super Express | 130522 | 140215 | 137015 | -6,91% | -4,74% |
Przypomnijmy, że rozpowszechnianie płatne "Gazety Wyborczej", wydawanej przez Agorę, wyniosło w lutym 172,6 tys. sztuk.
.................................
Zdaniem analityków DM BOŚ
12 sierpnia, prawdopodobnie przed sesją, Spółka opublikuje wyniki finansowe za II kw. 2016 roku.
W dużym skrócie to oczekujemy słabych wyników finansowych za II kw. br. Prognozujemy (i) około 30% spadek r/r EBITDA oraz (ii) strat na poziomie operacyjnym i netto.
Prognozujemy w II kw. 2016 roku umiarkowany (ok. -2%) spadek przychodów w ujęciu rok-do-roku (co prawda wspieranych sprzedażą segmentów: internetowego, radiowego, reklamy zewnętrznej (projekt w Warszawie), cyfrowej subskrypcji GW, a także sprzedaży biletów i sprzedaży barowej w kinach, ale niwelowanych przez wyniki segmentu prasowego i projekty specjalne (brak dodatkowych przychodów ze sprzedaży Wiedźmina 3, które były obecne w okresie bazowym)). Oczekujemy niewielkiego (ok. 2%) wzrostu innych niż amortyzacja kosztów operacyjnych (ostatnie osłabienie PLN podwyższyło koszt wynajmu powierzchni kinowej po konwersji na lokalną walutę; umiarkowany wzrost r/r kosztów osobowych oraz promocji i marketingu).
W efekcie prognozujemy zauważalny spadek EBITDA względem ub. roku (o ok. 31% lub o >10 mln zł w wartościach bezwzględnych). W rozbiciu na segmenty oczekujemy poprawy EBITDA segmentu reklamy zewnętrznej i działalności radiowej, przy jednocześnie płaskiej EBITDA w przypadku segmentu internetowego oraz niższego EBITDA r/r w segmencie prasowym (w okresie bazowym wynik podwyższony za sprawą nadzwyczajnie wysokiej sprzedaży insertów do GW), druku oraz filmów i książek (efekt dystrybucji Wiedźmina 3 w II kw. 2015).
Nawet jeśli amortyzacja w II kw. br. okaże się widocznie niższa niż rok temu (o ok. 17% lub ok. 5 mln zł w wartościach bezwględnych; przypominamy, że w kwartale bazowym zaksięgowano ok. 7 mln zł z tytułu dodatkowego obciążenia amortyzacji dotyczącego W3), to naszym zdaniem ze względu na prognozowany przez nas spadek r/r EBITDA Spółka zanotuje w omawianym kwartale stratę operacyjną i stratę netto.
Przy okazji prognoz wyników Agory za II kw. br. aktualizujemy prognozy całorocznych wyników dla Spółki na 2016 i lata następne (uwzględniając, miedzy innymi, negatywny efekt ostatniego osłabienia polskiej waluty, które podwyższyło wartość denominowanych w PLN czynszów wynajmu powierzchni na dział. kinową); w efekcie (i) nasze prognozy EBITDA umiarkowanie spadają (o 1-4% w zależności od roku) oraz (ii) oczekujemy w 2016 roku straty netto (co może postawić przyszłoroczną wypłatę dywidendy pod znakiem zapytania, chociaż nie wykluczamy skupu własnych akcji zamiast). Poniżej znajdują się tabele zawierając szczegółowe dane odnośnie prognoz wyników finansowych Agory za II kw. 2016 roku oraz zmian w naszych prognozach.
DM BOŚ