Studenci Politechniki Łódzkiej zbudowali samochód napędzany energią Słońca

Zespół studentów "Lodz Solar Team" zaprezentował najnowszy model bolidu napędzanego energią słoneczną. "EagleTwo", to pięcioosobowy pojazd skonstruowany z myślą o zwycięstwie w australijskim wyścigu "Bridgestone World Solar Challenge 2017", jednocześnie spełniający wszystkie wymogi poruszania się po drogach.

Już w 2014 r. na Politechnice Łódzkiej zawiązała się grupa pasjonatów, która miała jedno marzenie - skonstruowanie pierwszego w Polsce pojazdu napędzanego energią słoneczną. Cel ten udało się osiągnąć. Studenci zbudowali bowiem bolid "Eagle One", którym wystartowali w prestiżowym wyścigu pojazdów solarnych "Bridgestone World Solar Challenge" w Australii. Drużyna zajęła pierwszą pozycję wśród debiutantów oraz szóstą lokatę w swojej klasie (Cruiser). Bolid został obsypany licznymi nagrodami, doceniono m.in. jego bezpieczną konstrukcję. "Eagle One" przejechał także trasę ponad 2817 km w wyścigu na terenie południowej Afryki, skąd drużyna przywiozła 5 nagród.

Reklama

Początki w garażu

Obecnie grupa "Lodz Solar Team" liczy ok. 30 studentów z różnych wydziałów Politechniki Łódzkiej. Skład drużyny jest interdyscyplinarny i co jakiś czas się zmienia, jednak przyświeca jej jeden cel.

- Od początku grupę łączyła wspólna pasja i wysiłek, co owocowało niezwykle intensywną pracą, którą miałem okazję codziennie obserwować w małym garażu na terenie uczelni. Można powiedzieć, że do Australii wyjechała grupa studentów, a wrócił skonsolidowany, silny zespół, który miał przed sobą kolejny cel - mówił prof. Witold Pawłowski, prorektor Politechniki Łódzkiej.

Prace nad projektem bolidu "EagleTwo" ruszyły właściwie od razu po powrocie z pierwszego wyścigu i trwały łącznie dwa lata. Studenci zaprosili do współpracy przyszłych designerów z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, co zaowocowało nową, futurystyczną linią pojazdu.

Kolejny sukces studentów z Łodzi

Nowa konstrukcja bolidu miała całkowicie zerwać ze schematami. Chodziło o zbudowanie pojazdu solarnego, który będzie funkcjonalny i lżejszy od poprzednika, a przy tym spełni wszystkie wymogi techniczne dla aut osobowych. Pojazd może pomieścić pięć osób, waży łącznie 290 kg i osiąga maksymalnie 140 km/h, co jest możliwe dzięki dwóm silnikom elektrycznym o mocy 13 KM, zasilanym energią słoneczną. Na dachu bolidu umieszczono 5 mkw. paneli solarnych. Założeniem studentów było stworzenie pojazdu, którym można zarówno pojechać autostradą, jak i wystartować w kolejnym wyścigu w Australii, co wiąże się ze spełnieniem restrykcyjnych wymogów organizatorów. - Nasz bolid może przejechać na jednym ładowaniu nawet 500 km i posiada bardziej wydajne panele solarne od swojego poprzednika. Wcześniej ich powierzchnia zajmowała 6 mkw., obecnie jest ich o metr mniej, jednak udaje się uzyskać tę samą moc w granicach 1200 W. Najważniejsze jest jednak to, że bolid może pomieścić aż 5 osób, co pozwala na przyjęcie nowej strategii w wyścigu, bo wtedy każdy przejechany kilometr jest przemnożony przez liczbę pasażerów. Można, więc wcześniej opracować wzór matematyczny i sprawdzić kto wygra - mówił Damian Walisiak z zespołu Lodz Solar Team. (...)

Zaprezentowany w połowie lipca bolid "EagleTwo" zostanie przetransportowany drogą morską do Australii, skąd drużyna "Lodz Solar Team" wyruszy w kolejną trasę wyścigu już w październiku br.

Więcej informacji na portalu wnp.pl

Dowiedz się więcej na temat: samochody przyszłości | Politechnika Łódzka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »