Superszybkie pociągi na świecie. W jakich krajach jeżdżą i z jaką prędkością?
Pendolino w Polsce osiąga prędkość maksymalna około 200 km/h i choć mogłoby wydawać się, że to dużo, to jednak prawdziwe rekordy biją koleje za granicą, a w szczególności w Azji. Jaką prędkość osiąga najszybszy pociąg na świecie? Gdzie można przejechać się superszybkimi kolejami?
Nie ulega wątpliwości, że najszybsze pociągi świata znajdziemy w Azji. Najszybszym pociągiem na świecie jest tzw. Transrapid Szanghaj w Szanghaju, który wykorzystuje technologię lewitacji magnetycznej. Pociągi na tzw. poduszce magnetycznej nie mają bezpośredniego kontaktu z powierzchnią torów - dzięki unoszeniu elektromagnetycznemu, pociąg niejako unosi się nad nimi.
Transrapid Szanghaj potrafi rozpędzić się do blisko 600 km/h. Podczas przejazdów pasażerskich natomiast osiąga prędkość około 460 km/h.
Kolejny pociąg, który osiąga zawrotną prędkość, również wywodzi się z Chin. Tym razem to CR 400 Fuxing. Pociąg przewozi pasażerów na trasach Pekin-Szanghaj-Hongkok oraz Pekin-Harbin i osiąga prędkość do 350 km/h. W ramach testów rozpędzał nawet do 420 km/h.
Shinkansen to japoński system kolei dużych prędkości, który powstał już w 1964 roku. Wówczas pociągi jeździły wtedy z prędkością do 210 km/h. 28 lat temu japońskie koleje osiągnęły rekordową prędkość wynoszącą 443 km/h. Dziś Shinkansen jeździ z prędkością nawet do 320 km/h.
W Europie najszybszą koleją mogą pochwalić się Francuzi. Francuskie TGV POS to pociągi, które łączą Francję z Niemcami i Szwajcarią. Pociągi TGV w 2007 roku pobiły światowy rekord prędkością, osiągając 574 km/h. Podczas przewozów pasażerskich osiągają one maksymalną prędkość wynoszącą około 320 km/h.
W Europie szybkimi kolejami mogą pochwalić się także Niemcy. ICE 3 to jedne z ich pociągów, które w testach prędkości osiągała prędkość nawet 368 km/h. Podczas przewozów komercyjnych pociągi ICE 3 jeżdżą raczej z mniejszą prędkością, choć wciąż imponującą - 330 km/h. ICE 3 kursują głównie po kraju, jednak łączy także niemieckie miasta z Paryżem, Brukselą i Amsterdamem.
Pociągami opartymi na francuskiej technologii szybkich kolei możemy przejechać się także w Hiszpanii. W 2006 roku jeden z takich pociągów rozpędził się do aż 404 km/h. Obecnie komercyjne pociągi w Hiszpanii jeżdżą z prędkością do 310 km na godzinę i przewożą pasażerów z Madrytu do Malagi, Sewilli, Barcelony i Walencji.
Włoskie pociągi Trenitalia osiągają w testach prędkość do 400 km na godzinę. Przejazdy pasażerskie realizowane są z prędkością do 300 km/h i przewożą pasażerów między różnymi miastami. Przykładowo Trenitalia pokonuje trasę z Mediolanu do Rzymu w zaledwie 2 godziny i 59 minut, przy czym trasa ta samochodem zajęłaby ponad 6 godzin.
Szybkimi pociągami bez wątpienia może pochwalić się również Arabia Saudyjska. Haramain to kolej dużych prędkości w Arabii, która przystosowana jest do osiągania maksymalnej prędkości 350 km/h. W przewozach pasażerskich pociągi te jadą jednak z nieco niższą prędkością, bo "zaledwie" 300 km/h.
WG