Sytuacja linii lotniczych w II kw. 2003

Trudny okres dla linii lotniczych nie minął. Sektor odczuł załamanie ruchu pasażerskiego na skutek wojny w Iraku, a następnie wybuchu epidemii SARS. Faktem jest, że skutki epidemii dotknęły zwłaszcza azjatycki rynek lotniczy, który jak dotąd wykazywał optymistyczną stopę wzrostu

Trudny okres dla linii lotniczych nie minął. Sektor odczuł załamanie ruchu pasażerskiego na skutek wojny w Iraku, a następnie wybuchu epidemii SARS. Faktem jest, że skutki epidemii dotknęły zwłaszcza azjatycki rynek lotniczy, który jak dotąd wykazywał optymistyczną stopę wzrostu

Trudności nie ominęły także amerykańskich i europejskich towarzystw lotniczych. Lufthansa ogłosiła w pierwszym kwartale br. straty rzędu 415 milionów EUR. Pomimo zasadniczo niesprzyjającej sytuacji geopolitycznej od początku marca wyraźnie poprawiły się natomiast kursy akcji linii lotniczych.

Tendencje wzrostowe związane są z nadzieją na poprawę koniunktury, jak również ze spodziewanym zwiększeniem ilości pasażerów. Ułatwieniem dla branży jest również zakończenie wojny w Iraku, ale przede wszystkim przezwyciężenie epidemii SARS - twierdzą analitycy z Union Investment.

Reklama

Ostrzegają oni jednak przed pochopnymi decyzjami, ponieważ tej tendencji wzrostowej brakuje solidnej podbudowy.

Problemy strukturalne w postaci nadmiernych mocy przerobowych oraz wojny cenowe będą nadal negatywnie odbijać się na wynikach finansowych. Przy wyborze akcji ważne jest zatem, aby umieć zidentyfikować, które linie lotnicze potrafią elastycznie dopasowywać swoją strukturę kosztów do warunków rynkowych. Generalnie zachowujemy neutralną pozycję, znajdującą wyraz w naszym ostrożnym podejściu do linii lotniczych. Na bardziej przychylną ocenę będziemy mogli sobie pozwolić dopiero wówczas, gdy po stronie cenowej, szczególnie w pierwszej klasie, będzie można zauważyć tendencje stabilizacyjne - oceniają analitycy Union Investment.

Wzrost kursu akcji odnotowały również amerykańskie linie lotnicze, które w pierwszym okresie tego roku walczyły często o przetrwanie. US Airways zostały w międzyczasie zwolnione z postępowania upadłościowego zgodnie z Rozdziałem 111 amerykańskiego prawa upadłościowego oraz przystąpiły do największego związku linii lotniczych na świecie, Star Alliance, do którego należy również Lufthansa.

Źródło: Union Investment TFI SA

Zamieszczone w tekście oceny dokonane przez analityków Union Investment nie mają charakteru rekomendacji i nie mogą być tak traktowane.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sars | rynek lotniczy | wojny | sytuacja | linia lotnicza
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »