Sztuczna inteligencja wkrada się w nasze życie

Nadchodzące lata to czas nowoczesnych technologii, które zmienią sposób, w jaki działają firmy i społeczeństwa. Mocno potwierdza to najnowszy raport firmy Deloitte.

Jeśli XIX-wieczna rewolucja przemysłowa naznaczona była kłębami pary i zgrzytem fabrycznych tłoków oraz kół zębatych, tak cyfrowa rewolucja XXI wieku odbywa się w rytm wystukiwanego kodu, tworzącego zręby sztucznej inteligencji - zwracają uwagę eksperci.

Deloitte na podstawie globalnej ankiety, wśród 2700 przedstawicieli kadry zarządzającej, podzielił firmy na trzy grupy zaawansowania wdrożeń sztucznej inteligencji. 26 proc. organizacji to "doświadczeni użytkownicy", 47 proc. to "wyspecjalizowani użytkownicy", a 27 proc. to "początkujący gracze". 

Reklama

Wśród "doświadczonych użytkowników", czyli firma wdrażających SI od dawna, ale nie mających jeszcze w pełni produkcyjnych systemów, ponad 68 proc. znalazło się w grupie organizacji wydających miliony na tego typu innowacje. 81 proc. odnotowało zwrot z inwestycji w ciągu pierwszych 2 lat od wdrożenia. Tego typu wyniki nie dziwią ekspertów, którzy od lat wskazują, że SI to technologia, która ma ogromny potencjał wsparcia dla biznesu.

Zarówno firmy, jak i rządy będą potrzebować coraz więcej aplikacji i rozwiązań, które umożliwią podejmowanie decyzji i działań w okamgnieniu. Sztuczna inteligencja np. w parze z tzw. przetwarzaniem brzegowym może w tym walnie pomóc. Szybka, do tego oparta na uczeniu maszynowym, analiza danych blisko samego ich źródła to nic innego jak krótszy czas reakcji, mniejsze opóźnienia i większa przepustowość sieciowa - komentuje Joe Baguley, wiceprezes ds. rozwoju technologii w VMware EMEA.

Opinię tę potwierdzają zresztą badania Deloitte. Firmy, które stosują sztuczną inteligencję, uznają przyspieszenie i zwiększenie wydajności procesów biznesowych za najważniejsze uzasadnienie wdrożeń. Kluczowym czynnikiem decyzyjnym jest również możliwość usprawnienia procesów decyzyjnych.

Według Deloitte, w firmach najbardziej popularne są rozwiązania wykorzystujące uczenie maszynowe (67 proc.). 58 proc. organizacji rozwija narzędzia stosujące algorytmy przetwarzania języka naturalnego, a 54 proc. stawia na rozwój deep learningu. Jak przyznali respondenci Deloitte, głównymi beneficjentami wdrożeń sztucznej inteligencji są same działy IT, które pracowały nad adopcją tych technologii. W 93 proc. organizacji wdrożenia sztucznej inteligencji odbyły się z wykorzystaniem rozwiązań chmurowych, z czego 78 proc. opiera je na oprogramowaniu typu open source. Rynkowi eksperci chwalą ten chmurowy kierunek, ale coraz mocniej zwracają też uwagę na konieczność zmiany podejścia.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Poza korzyściami firmy dostrzegają nadal pewne niebezpieczeństwa i czują niepokój w związku z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji. 62 proc. ankietowanych przez Deloitte obawia się nowych cyberzagrożeń i potencjalnych luk, które mogą zagrozić stabilności operacji biznesowych, a także doprowadzić do kosztownych kradzieży danych osobowych. Zagrożenia te mogą być jeszcze większe, gdy rozwiązania SI, zgodnie z trendami, będą coraz mocniej opierać się na cloud i edge computingu.

Niezwykle ważne jest, abyśmy zdali sobie sprawę z zagrożeń i niebezpieczeństw. Przetwarzając coraz więcej danych na krawędzi, zwiększa się również cyfrowy zasięg przedsiębiorstwa, a z nim powierzchnia potencjalnego np. cyberataku. Cała ta przestrzeń musi być zabezpieczona. Tylko w ten sposób przedsiębiorstwa mogą zapewnić bezpieczeństwo i wygodę użytkowania, bez uszczerbku dla ogólnego doświadczenia konsumenckiego - twierdzi Baguley z VMware.

INTERIA.PL/Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: Sztuczna inteligencja | cyfryzacja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »