Szykują się przeciw ZUS

Ponad 100 przedsiębiorców chce odzyskać pieniądze, które stracili przez urzędników ZUS - pisze "Rzeczpospolita".

Ponad 100 przedsiębiorców chce odzyskać pieniądze, które stracili przez urzędników ZUS - pisze "Rzeczpospolita".

Według gazety, zbiorowy pozew szykują przedsiębiorcy, którzy przed 20 września 2008 r. (zanim w życie weszły stosowne przepisy) zawieszali działalność gospodarczą i dzięki temu nie płacili składek ubezpieczeniowych. Ponieważ nie mieli do tego prawa, dziś ZUS ściga ich za milionowe zaległości. Przedsiębiorcy mają jednak poważny argument na obronę swoich racji. Twierdzą, że zostali wprowadzeni w błąd przez urzędników ZUS, którzy nie tylko doradzali im takie wyjście, ale nawet pomagali wypełniać druki.

Problem zwykle dotyczy małych, często jednoosobowych, firm. Niektórzy właściciele mają zapłacić ZUS po kilkadziesiąt tysięcy złotych (składki plus odsetki karne). Według szacunków Instytutu Allerhanda z Krakowa, niezależnego ośrodka studiów prawnych, który analizuje jakość polskiej legislacji, takich przypadków jest w całym kraju kilkadziesiąt tysięcy.

Reklama

Czy przedsiębiorcy mają szansę na sukces pozwu zbiorowego? Dr Arkadiusz Radwan, prezes Instytutu Allerhanda, przyznaje, że roszczenia ZUS są zasadne, ale podkreśla, że przedsiębiorcy byli wprowadzani w błąd przez pracowników zakładu, więc mogą czuć się poszkodowani. Przedsiębiorcy przytaczają art. 417 kodeksu cywilnego: "Skarb Państwa ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez funkcjonariusza państwowego przy wykonywaniu powierzonej czynności". Takimi funkcjonariuszami są pracownicy ZUS - wskazują. Tyle, że to, iż konkretni urzędnicy wręcz doradzali jak zawieszać firmy, trzeba udowodnić - czytamy dziś w publikacji "Rzeczpospolitej".

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »