Szymon Hołownia popiera CPK. "Do końca dekady musimy zbudować to lotnisko"

- Byłem bardzo sceptyczny wobec budowy CPK ze względu na bardzo wysokie koszty społeczne tego projektu. Zmieniłem zdanie, bo Polska jest ostatnim dużym krajem Unii bez towarowego i pasażerskiego hubu lotniczego. Do końca dekady musimy zbudować to lotnisko - powiedział marszałek Sejmu i lider Polski 2050 Szymon Hołownia podczas wystąpienia o wizji rozwoju gospodarczego Polski. Poinformował również, że Polska2050 nie poprze projektu o Kredycie 0 proc.

W sobotę Szymon Hołownia zaprezentował strategię Polski2050 dla rozwoju Polski. Jak zapowiadał, opiera się ona na trzech filarach: "policentrycznym rozwoju, innowacyjnej gospodarce i wielkiej transformacji transportowej". 

- Za kilkanaście dni wybieramy władze Unii. Nadszedł czas, abyśmy zagłosowali nie jako wagonik, który przypina się do cudzego pociągu, ale jako naród świadomy swoich ambicji i swoich celów rozwojowych przez ostatnie 20 lat. Polacy wypracowali realny cud gospodarczy  - mówił podczas sobotniego wystąpienia Hołownia, wskazując, że przez ostatnie lata każdy z 314 powiatów wypracował "przynajmniej kilkudziesięcioprocentowy wzrost gospodarczy".

Reklama

Polska 2050 nie poprze Kredytu 0 proc.

Jako pierwszy motor wzrostu dla gospodarki wskazał konieczność transformacji mieszkalnictwa. 

- 80 proc. nowych mieszkań powstaje tylko w 20 proc. gmin. Musimy to zmienić - nigdy więcej programów typu Bezpieczny Kredyt, który wzbogacił deweloperów w metropoliach i doprowadził do wzrostu cen w całej Polsce. To oznacza także sprzeciw dla Kredytu 0 proc. - Polska 2050 nie poprze tego pomysłu - zadreklarował, dodając, że jego ugrupowanie zagłosuje z kolei za wsparciem społecznego budownictwa mieszkaniowego.

Hołownia stawia też na rozwój zielonej transformacji.

- Trzeba ocieplić nasze domy i rozwinąć rozbudować elektromobilność. 85 mld zł wydamy w Polsce w najbliższych latach na unowocześnienie sieci energetycznych tak, by więcej nie zdarzał się absurd wyłączenia paneli słonecznych wtedy, gdy - zdaniem systemu - produkują za dużo prądu. Będziemy mocno wspierać gotową już w rządzie ustawę wodorową - obiecał.

Hołownia popiera pomysł CPK

Marszałek Sejmu odniósł się również do planów rozwoju infrastruktury, w tym konieczności rozwoju sieci kolejowych.

- Liczba torów kolejowych eksploatowanych dziś jest mniejsza niż w 2004 roku. Nie ma mowy o rozwoju Polski bez nowoczesnej infrastruktury umożliwiającej szybkie i sprawne przewożenie ludzi i towarów. Byłem bardzo sceptyczny wobec budowy CPK ze względu na bardzo wysokie koszty społeczne tego projektu. Zmieniłem zdanie, bo Polska jest ostatnim dużym krajem Unii bez towarowego i pasażerskiego hubu lotniczego i wydaje się, że da się ten projekt poprowadzić bez niszczenia ludziom życia. Budowa dziesiątego największego lotniska w Unii Europejskiej nie jest megalomańskim projektem dla szóstej największej gospodarki w Unii - mówił.

Hołownia podkreślał, że fundamentem budowy CPK jest to, aby "nie niszczyć ludziom życia".

- Do końca dekady musimy zbudować to lotnisko i szybką kolej między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Ale rozwój infrastruktury to nie mogą być tylko szybkie pociągi pomiędzy metropoliami. Rozwojowy cel na miarę polskich potrzeb i ambicji to "Polska 100-minutowa" - dojazd z każdego miasta województwa do regionalnej stolicy transportem publicznym w maksymalnie 100 minut. To naprawdę jest dziś w naszym zasięgu - przekonywał.

Hołownia podkreślał, że do poparcia jego projektów będzie przekonywał koalicyjnych partnerów. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Szymon Hołownia | Polska 2050 | CPK
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »