Takiej prędkości na polskich torach jeszcze nie osiągnięto. Rekord pobity
Spółka Newag poinformowała, że wyprodukowana przez nią lokomotywa elektryczna Griffin pobiła rekord prędkości na polskich torach. Mowa tu o osiągnięciu 240 km/h. Producent opublikował w mediach społecznościowych film dokumentujący to wydarzenie.
Pierwsza polska wielosystemowa lokomotywa elektryczna Griffin wyprodukowana przez Newag S.A. dla PKP Intercity w nocy z 19-20.10.2023r. pobiła rekord prędkości. Pojazd rozpędził się po torach do 240 km/h.
Poprzedni rekord prędkości także należał do pojazdu szynowego wyprodukowanego przez Newag. Wynosił on 226 km/h i został ustanowiony w sierpniu 2015 r. przez elektryczny zespół trakcyjny Impuls.
Jak dodaje spółka, testowana lokomotywa trafi niedługo na polskie tory. Chodzi bowiem o realizację podpisanej w 2021 r. umowy pomiędzy producentem a PKP Intercity. Do przewoźnika ma trafić 15 nowych wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Griffin E4MSUa, docelowo mających osiągać prędkość maksymalną do 200 km/h. Wartość całego kontraktu opiewa 387 mln zł brutto.
Dostawy rozpoczną się w przyszłym roku, niezwłoczne po uzyskaniu dokumentów dopuszczających do eksploatacji na terenie Polski. Następnie lokomotywy rozpoczną proces homologacji w pozostałych pięciu krajach, tj. w Niemczech, Austrii, Węgrzech, Czechach, Słowacji.
"Nasz dzisiejszy wspólny sukces to tylko jeden z etapów naszej drogi. Jestem przekonany, że nadal będziemy dążyć do osiągania kolejnych rekordów" - powiedział, cytowany w komunikacie, Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.
Newag jest spółką notowaną na GPW od 2013 r. Specjalizuje się głównie w produkcji pojazdów szynowych. Firma współpracuje z Polskimi Kolejami Państwowymi, ale także z zagranicznymi przewoźnikami. Największy zakład produkcyjny przedsiębiorstwa znajduje się w Nowym Sączu.