Telefonia komórkowa dogania stacjonarną

Niemal 1,5 mln klientów pozyskali w pierwszym półroczu działający na naszym rynku operatorzy telefonii komórkowej, znacząco wyprzedzając firmy telefonii stacjonarnej. Liderem, jeśli chodzi o pozyskiwanie klientów, była kontrolowana przez Telekomunikację Polską PTK Centertel.

Niemal 1,5 mln klientów pozyskali w pierwszym półroczu działający na naszym rynku operatorzy telefonii komórkowej, znacząco wyprzedzając firmy telefonii stacjonarnej. Liderem, jeśli chodzi o pozyskiwanie klientów, była kontrolowana przez Telekomunikację Polską PTK Centertel.

Z danych publikowanych przez Polkomtel, Polską Telefonię Cyfrową oraz PTK Centertel wynika, iż w pierwszych sześciu miesiącach tego roku na rynku telefonii komórkowej przybyło netto (liczba nowych klientów pomniejszona o tych, którzy zostali odłączeni od sieci) 1 482 tys. klientów, a ich liczba osiągnęła łącznie 8 236,6 tys. Oznacza to, iż wskaźnik penetracji rynku wyniósł ok. 21,4%. Pierwsze półrocze było znacznie gorsze dla operatorów telefonii stacjonarnej, którzy, według szacunków PARKIETU, łącznie pozyskali około 250 tys. abonentów.

- W przypadku klientów indywidualnych migracja do sieci komórkowych jest faktem. Rynek korporacyjny w telefonii stacjonarnej jest znacznie bardziej nasycony i w efekcie mamy znacząco niższą liczbę nowych podłączeń - powiedział PARKIETOWI Andrzej Knigawka z ABN Amro. Jego zdaniem, do końca roku możemy spodziewać się wzrostu wskaźnika penetracji rynku telefonii komórkowej do 25%. - Jest to i tak znacznie mniej niż w Czechach czy na Węgrzech - dodaje A. Knigawka.

Reklama

W opinii specjalistów, w przypadku telefonii stacjonarnej nie należy spodziewać się wzrostu przychodów poprzez wzrost penetracji rynku. Konkurencja będzie tu raczej polegała na walce o generujących największe przychody klientów biznesowych. Szansą na wzrost rynku mogą być natomiast nowe usługi, takie jak na przykład transmisja danych.

Największą polską firmą telefonii komórkowej pozostaje PTC. Operator sieci Era kontroluje nieco ponad 40% rynku, licząc zarówno na podstawie generowanych przychodów, jak i liczby użytkowników.

Liderem, jeśli chodzi o przyrost klientów w pierwszym półroczu, był Centertel, który pozyskał ich 544,5 tys. (w PTC było to 514 tys., a w Polkomtelu 423,6 tys., Polkomtel wyprzedził PTC w drugim kwartale br.).

Głównym motorem wzrostu operatora sieci Idea byli użytkownicy systemu pre-paid, którzy stanowili niemal 77% nowo pozyskanych abonentów. Centertel, który dopiero od marca ubiegłego roku może oferować usługi telefonii cyfrowej na terenie całego kraju, wyraźnie stara się dogonić konkurentów, jeśli chodzi o udział w rynku. Problem polega jednak na tym, iż operatorzy walczą obecnie o coraz niższe jego segmenty, czyli o klientów o coraz niższych dochodach, a co za tym idzie - generujących niższe przychody.

Agresywna polityka Centertela w tym segmencie znajduje odzwierciedlenie w wynikach finansowych. O ile operator sieci Idea ma 24,7% rynku, jeśli chodzi o liczbę abonentów, to uwzględniając generowane przychody jest to już jedynie 20,7%. Firma ma też znacznie niższe średnie przychody na abonenta - w post-paid jest to 127 zł (PTC - 135,4 zł), a w pre-paid 27 zł (PTC - 37 zł). Centertel ma też największy udział abonentów korzystających z systemu pre-paid. Na koniec czerwca stanowili oni 49,1% wszystkich użytkowników, podczas gdy w PTC było to 32,8%, a w Polkomtelu ok. 40%.

Dobre wyniki operacyjne oraz perspektywy wzrostu rynku powodują, iż firmy telefonii komórkowej są przez analityków znacznie lepiej postrzegane niż operatorzy telefonii stacjonarnej. Istnieją jednak obecnie niewielkie szanse, by któryś z "komórkowców" pojawił się na GPW. Najlepszym instrumentem dla inwestorów chcących lokować w tym segmencie rynku stanie się najprawdopodobniej Elektrim Telekomunikacja, w którym po podziale skupione zostaną telekomunikacyjne aktywa Elektrimu.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: PTK Centertel | telefonia komórkowa | firmy | operatorzy | Polkomtel SA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »