Telewizja Polska: Dodatni wynik finansowy mimo spadku przychodów z abonamentu
Jak poinformowało Centrum Informacji Telewizji Polskiej, mimo spadku przychodów z abonamentu rtv TVP osiągnęła w I półroczu 2015 roku dodani wynik finansowy.
"Przychody abonamentowe po 6 miesiącach 2015 r. wyniosły 277,6 mln zł i były niestety niższe w stosunku do planu, a także niższe o 19,9 mln zł w stosunku do I półrocza 2014 roku. Spadek przychodów abonamentowych jest wynikiem braku kompleksowego uregulowania systemu finansowania mediów publicznych, ale także konsekwencją decyzji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o obniżeniu udziału TVP w podziale środków abonamentowych w 2015 r." - czytamy w środowym komunikacie.
Mimo przekazania TVP mniejszej kwoty z tytułu abonamentu niż przed rokiem, jak podało Centrum Informacji TVP, spółce udało się jednak wypracować dodatni wynik finansowy w wysokości 144,4 mln zł - o 28,2 mln zł większy od uzyskanego w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jak dodano, jest to zasługa głównie dobrych wyników sprzedażowych TVP, a także ciągłego obniżania kosztów działania spółki, które w I połowie 2015 r. wyniosły 723,5 mln zł i były niższe od zaplanowanych.
Wśród działań obniżających koszty działania publicznej telewizji, podano m.in.: uporządkowanie relacji z producentami zewnętrznymi programów telewizyjnych, co doprowadziło do poprawy ich efektywności ekonomicznej; zakończenie renegocjacji umów z najważniejszymi organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi (OZZ), sprzedaż zbędnych nieruchomości, a także większą od zakładanej redukcję etatów. Od początku br. spółce ubyły 84 etaty, natomiast w ciągu ostatnich 12 miesięcy 532.
W omawianym okresie, przychody reklamowe Telewizji Polskiej chociaż większe od zaplanowanych o ponad 12 mln zł, spadły w porównaniu z pierwszą połówką ub. roku o 19,3 mln zł. Jak tłumaczy CI TVP, spadek ten wynika z braku przyciągających telewidzów imprez sportowych, takich jak zeszłoroczne Igrzyska Olimpijskie w Soczi i Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Brazylii.
Przełożyło się to również na zmniejszenie o 0,6 pp. udziału TVP w rynku, który wyniósł 31,6 proc. Mimo to, jak informuje CI TVP, spółka nadal utrzymuje znaczną przewagę nad konkurencją. "Utrzymywana jest ogromna przewaga TVP nad komercyjnymi konkurentami: udziały kanałów TVP były w I półroczu br. o ponad 11,6 pp. wyższe od udziałów grupy TVN i 9,8 pp. od grupy Polsat, tj. były większe o blisko 60 proc. od udziałów kanałów grupy TVN i blisko 45 proc. od udziałów Polsatu" - czytamy w komunikacie.