Tesla zawiesza plany powstania największej fabryki baterii na świecie
Tesla nie będzie produkował kompletnych baterii litowo-jonowych w Gruenheide pod Berlinem. Wytwarzane będą jedynie podzespoły, które trafią do fabryk w USA.
Tesla postanowiła zawiesić plany kompletnej produkcji baterii do samochodów elektrycznych w Niemczech. Koncern skoncentruje się na produkcji akumulatorów litowo-jonowych w USA ze względu na wprowadzone tam zachęty podatkowe - poinformowała rzeczniczka firmy.
- Rozpoczęliśmy lokalny montaż systemów bateryjnych w gigafabryce Berlin-Brandenburg i jesteśmy w fazie zwiększania produkcji - wyjaśniła.
W niedalekiej przyszłości akumulatory miałyby być montowane także w pojazdach produkowanych w Gruenheide pod Berlinem. Produkcja ogniw akumulatorowych w tamtejszym zakładzie nie jest jeszcze w pełni uruchomiona.
Niemieckie Ministerstwo Gospodarki podało, że Tesla nie otrzymała dotychczas żadnych dotacji od niemieckiego państwa.
- Fabryka Tesli w Gruenheide nie otrzymała jeszcze żadnego federalnego dofinansowania, istnieje jedynie wniosek w tej sprawie - tak rzecznik resortu odpowiedział na pytanie, czy rządowe dotacje dla koncernu były związane z planami produkcji baterii w Niemczech. Ministerstwo jest świadome doniesień prasowych na temat zmiany planów koncernu.
- Wyjaśniamy, co się za tym kryje - dodał.
W odpowiedzi na zapytanie Reutersa Tesla stwierdziła, że trwają prace na pełnych obrotach nad uruchomieniem produkcji poszczególnych komponentów baterii, np. elektrod. Proces będzie obejmował także transport elektrod do USA.
- Produkcja ogniw Tesli koncentruje się obecnie w USA ze względu na warunki stworzone przez amerykańskie przepisy IRA (Inflation Reduction Act - red.), które zapewniają ulgi podatkowe dla produkcji baterii - cytuje odpowiedź firmy agencja.
Ministerstwo Gospodarki Brandenburgii poinformowało z kolei, że Tesla rozpoczęła produkcję systemów baterii w Gruenheide i przygotowuje się do produkcji komponentów ogniw baterii. - Firma nadała priorytet dalszym planom produkcyjnym w USA, ponieważ ramy podatkowe są tam korzystniejsze - poinformował landowy resort.
Amerykański gigant e-motoryzacji początkowo planował produkcję kompletnych baterii w gigafabryce pod Berlinem o szczytowej wydajności ponad 50 gigawatogodzin rocznie.
Szef firmy Elon Musk określał niemiecki zakład mianem przyszłej największej fabryki baterii na świecie. Otwierając fabrykę w marcu 2022 roku, powiedział, że fabryka baterii ruszy z produkcją na masową skalę do końca 2023 roku.
Tesla ma trudności z produkcją ogniw 4680 w zakładach we Fremont (Kalifornia) i w Austin (Teksas). Eksperci tłumaczą problemy wykorzystywaniem w produkcji nowych, niesprawdzonych jeszcze technologii.
Pod koniec stycznia br. producent e-samochodów zapowiedział, że zainwestuje ponad 3,6 mld dolarów w rozbudowę gigafabryki w Newadzie, aby zbudować dwie nowe zakłady - jeden na potrzeby masowej produkcji elektrycznej ciężarówki Semi, a drugi do produkcji nowych ogniw 4680.
(RTR, AFP/gra)
Redakcja Polska Deutsche Welle
Biznes INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Zobacz również: