Topnieje optymizm konsumentów
Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) spadł w kwietniu prawie o 4 pkt, do 70,73 pkt - podał w środę badający koniunkturę Ipsos-Demoskop.
W kwietniu wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) stracił prawie 4 punkty i przyjmuje obecnie wartość 70,73 pkt. Jest to już trzeci kolejny spadek wartości tego wskaźnika. Tak jak przed miesiącem, również i tym razem główną przyczyną pogorszenia się nastrojów wśród konsumentów są coraz gorsze oceny sytuacji gospodarczej w kraju. Wartość wskaźnika klimatu gospodarczego wynosi obecnie 52,17 pkt., co oznacza spadek o ponad 8 punktów.
Nieznacznie tylko traci na wartości wskaźnik skłonności do zakupów (-0,93 pkt.), co oznacza, że nie zmienia się w zasadzie odsetek respondentów, których zdaniem mamy obecnie dobry okres na kupowanie przedmiotów trwałego użytku. Gorzej natomiast wypadają oceny sytuacji materialnej respondentów. Odsetek osób, których zdaniem sytuacja materialna w ich domu uległa w ostatnim roku pogorszeniu wzrósł w porównaniu z marcem o 7 punktów procentowych i wynosi obecnie 42 procent.
Ipsos-Demoskop kwiecień 2003