Reklama

Toyota chce zbudować miasto przyszłości

​Około dwóch tysięcy ludzi ma zamieszkać w tak zwanym "utkanym mieście“. Toyota chce tam przetestować liczne przyszłościowe technologie w warunkach rzeczywistych.

"Czyżbym postradał zmysły? A może uważam się za japońskiego Willy’ego Wonkę?" - zażartował szef Toyoty Akio Toyoda, czyniąc aluzję do bohatera książki dla dzieci "Charlie i fabryka czekolady" oraz jej adaptacji filmowych. 63-letni Toyoda liczył się oczywiście ze sceptycznymi reakcjami na swój pomysł. Jest jednak przekonany, że wszyscy odniosą korzyść z planów budowy miasta przyszłości, w którym w jednym miejscu zostaną wypróbowane rozmaite nowatorskie rozwiązania i technologie. To futurystyczne miasto jest ziszczeniem moich życiowych marzeń - mówił Toyoda na tegorocznych, największych na świecie targach elektroniki użytkowej i nowych technologii CES w Las Vegas.

Reklama

"Living laboratory" po japońsku

Toyota chce zbudować w Japonii eksperymentalne miasto przyszłości, żeby wypróbować tam w realnych warunkach takie nowe technologie, jak na przykład mobilność autonomiczna. W tym "żywym laboratorium" nie będzie jednak chodzić tylko o samochody, ale także o badania na temat warunków przyszłego, wspólnego życia przedstawicieli różnych pokoleń, robotykę, powiązanie ze sobą gospodarstw domowych przy pomocy Internetu, a także sztucznej inteligencji oraz o nowe formy transportu publicznego, nowe metody działalności w gospodarce rolnej, ochronie zdrowia i w wielu innych dziedzinach codziennego życia.

W tym ciasno splecionym ze sobą "Woven City“, co po polsku oznacza dosłownie "utkane miasto“, ma zamieszkać na początku około dwóch tysięcy osób. Będą wśród nich pracownicy zakładów Toyoty i ich rodziny, emeryci oraz naukowcy. Na potrzeby nowego miasta przeznaczono teren fabryki samochodów, która zostanie zamknięta do końca bieżącego roku. Znajduje się ona u stóp góry Fudżi. Obszar ten liczy około 70 hektarów. Jako planistę zaangażowano znanego duńskiego architekta Bjarke Ingelsa, którego firma zaprojektowała między innymi budynek numer 2 World Trade Center w Nowym Jorku i biura Google w Dolinie Krzemowej i w Londynie. Położenie kamienia węgielnego zaplanowano na przyszły rok. Znaczna część miejskiej infrastruktury, na przykład instalacja do wytwarzania energii z ogniw paliwowych, zostanie umieszczona pod ziemią. Zdecydowano się na to przede wszystkim dlatego, że główna część tej infrastruktury będzie zasilana wodorem. Miejskie budynki zostaną zbudowane z drewna i będą wyposażone w baterie słoneczne umieszczone na dachach.

Poligon dla aut autonomicznych

Najważniejszą rolę w systemie komunikacji w tym mieście przyszłości będzie odgrywał autonomiczny multivan o napędzie elektrycznym, już produkowany przez Toyotę pod nazwą e-Palette. Jest to samochód wielofunkcyjny, służący do przewożenia osób i mogący pełnić w razie potrzeby także rolę mobilnego biura albo sklepu. Japoński koncern pokazał go dwa lata temu na targach CES w Las Vegas. W styczniu tego roku podobny pojazd zaprezentowała firma Hundai z Korei Południowej.

Warto wspomnieć, że Toyota nie jest pierwszym koncernem technologicznym na świecie, który zajmuje się opracowaniem miejskiej infrastruktury przyszłości. Google już w 2017 roku zapowiedział realizację podobnego projektu w Toronto w Kanadzie, ale na o wiele mniejszym obszarze, liczącym zaledwie pięć hektarów.

Autonomiczna mobilność w natarciu

Co ciekawego jeszcze nas czeka? Na targach CES na przykład przedstawiono wiele innych projektów samochodów autonomicznych i związanych z nimi rozwiązań technicznych. Nowym graczem w tej przyszłościowej branży ma stać się Qualcomm, amerykańskie przedsiębiorstwo informatyczne z siedzibą w San Diego w Kaliforni, które chce wypuścić w pełni zautomatyzowaną taksówkę. Pierwsze egzemplarze mają pojawić się na drogach już w roku 2023.

Chińska firma DJI, specjalizująca się w produkcji dronów, zapowiedziała wytwarzanie pojazdów kierowanych przez roboty i wyposażonych w laserowe radary, które posłużą do badań otoczenia. Mają one być znacznie tańsze od podobnych rozwiązań oferowanych przez innych producentów.

Redakcja Polska Deutsche Welle


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »