Trzaskowski o noweli ustawy o informatyzacji

Każdy będzie mógł się drogą elektroniczną kontaktować z urzędem za pośrednictwem skrzynki podawczej, którą każdy urząd będzie miał obowiązek udostępnić na ePUAP-ie. Założony profil zaufany będzie miał ważność trzy lata.

To początek zmiany, która wymusi na urzędnikach nową mentalność, zaakceptowanie, że dokument elektroniczny równa się papierowemu - mówi PAP szef MAC Rafał Trzaskowski o wchodzącej w tym tygodniu w życie noweli ustawy o informatyzacji.

- Wreszcie będzie tak, że jeśli obywatel zainicjuje korespondencję z urzędem drogą elektroniczną, to urząd będzie miał obowiązek również taką drogą mu odpowiadać. Równie ważne jest to, że skany dokumentów będą wreszcie jednoznacznie uznawane za dokumenty, choć trzeba je będzie elektronicznie uwierzytelnić profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym.

Reklama

Teraz każdy będzie mógł się drogą elektroniczną kontaktować z urzędem za pośrednictwem skrzynki podawczej, którą każdy urząd będzie miał obowiązek udostępnić na ePUAP-ie - powiedział PAP Trzaskowski.

Minister podkreślił, że najważniejsza nowość, którą wprowadza nowelizacja to zrównanie w komunikacji z urzędem drogi elektronicznej z papierową. - To początek zmiany, która wymusi na urzędnikach zmianę mentalną, zaakceptowanie, że dokument elektroniczny równa się papierowemu. Zakwestionowanie tego będzie oznaczało złamanie prawa. To jest poważna zmiana- zaznaczył.

Zgodnie z nowymi przepisami, jeśli obywatel rozpocznie korespondencję z urzędem drogą elektroniczną, urząd będzie musiał korespondować z nim przez internet. Taka korespondencja powinna być podpisana profilem zaufanym albo podpisem kwalifikowanym - nie może być wysłana zwykłym mailem.

Podpisanie korespondencji profilem zaufanym albo podpisem kwalifikowanym jest ważne, gdyż chodzi tu m.in. o istotne dla pewności w obiegu prawnym przepisy dotyczące skutecznego doręczenia korespondencji, czyli momentu, w którym można uznać, że pismo zostało doręczone.

W przypadku korespondencji papierowej przepisy określają, że skuteczne doręczenie następuje po dwóch doręczonych awizach i po upływie 14 dni (nazywa się to "fikcją doręczeń" - PAP). Ustawa wprowadza analogiczny przepis w sprawie korespondencji przekazywanej drogą elektroniczną.

- Dodatkowo nowe przepisy nakładają na urzędy obowiązek posługiwania się e-skrzynkami podawczymi w jednolitym standardzie - dziś skrzynki bywają różne, nie ma gwarancji, że przyjmą każde pismo podpisane cyfrowo - dodał Trzaskowski.

Nowelizacja rozszerza też liczbę miejsc, gdzie będzie można potwierdzić profil zaufany, który umożliwia korzystanie z elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

- Do tej pory taki profil można było potwierdzić np. w urzędzie skarbowym lub wojewódzkim, ta lista będzie się teraz rozszerzać m.in. o placówki Poczty Polskiej i banki. Chodzi o to, by każdy miał w zasięgu ręki miejsce, gdzie będzie mógł założyć ten profil. Myślę również o tym, by urząd zachęcał do założenia profilu zaufanego przy takich czynnościach jak wymiana dowodu czy prawa jazdy - podkreślił Trzaskowski.

Jak mówił, na razie nie jest jeszcze znana konkretna liczba banków, w których będzie można zakładać profil. - To dopiero przed nami. Banki taką usługę będą mogły oferować dopiero na podstawie specjalnej zgody, po spełnieniu określonych warunków - chodzi o bezpieczeństwo. Na razie otwieramy drzwi, kolejne kroki przed nami. Dzięki nowelizacji mamy możliwości prawne do wprowadzania zmian. Pamiętajmy jednak, że sam profil zaufany ulega ciągłym ulepszeniom, podobnie ePUAP. Myślę, że po wakacjach poprawiony ePUAP i profil zaufany będą już gotowe - tłumaczył.

Założony profil zaufany będzie miał ważność trzy lata. - W Unii Europejskiej trwają prace nad rozporządzeniem o identyfikacji elektronicznej. Dążymy do tego, by państwa członkowskie wzajemnie rozpoznawały swoje systemy, by np. Szwed mógł użyć swojego e-identyfikatora w Polsce. Prace nad nowym prawem UE wciąż trwają i może się tak zdarzyć, że Profil Zaufany będzie wymagał modyfikacji. Dlatego woleliśmy przyjąć te trzy lata - wyjaśnił Trzaskowski.

Nowelizacja ustawy o informatyzacji wprowadza także możliwość wykorzystania dokumentów elektronicznych w kodeksie postępowania administracyjnego (przepisy wejdą w życie 11 lutego 2017 r.) oraz w Ordynacji podatkowej w zakresie doręczania zaświadczeń w formie elektronicznej (przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.).

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »