UKE ogłosi przetarg na 1800 MHz pod koniec lipca
- Urząd Komunikacji Elektronicznej planuje pod koniec lipca ogłosić przetarg na wykorzystanie częstotliwości z zakresu 1800 MHz - poinformowała we wtorek prezes UKE Magdalena Gaj. Urząd spodziewa się, że wezmą w nim udział operatorzy komórkowi i spółka Emitel.
- Ogłoszenie przetargu powinno ukazać się pod koniec lipca, potem będzie 40 dni na składanie ofert. Myślę, że pod koniec listopada będziemy mogli wydać decyzję rezerwacyjną - powiedziała PAP prezes UKE. Zaznaczyła też, że zainteresowanie częstotliwościami wyraziło czterech operatorów komórkowych - PTC, Orange, Polkomtel i P4 - oraz spółka Emitel.
Pod koniec maja UKE ogłosił rozpoczęcie 30-dniowego postępowania konsultacyjnego dotyczącego przetargu na częstotliwości 1800 MHz, przeznaczonych do świadczenia mobilnych usług telekomunikacyjnych do 31 grudnia 2022 roku.
Częstotliwości 1800 MHz pozwalają na świadczenie wszelkich usług głosowych i przesyłu danych. Dzięki nim w Polsce powstaną nowe sieci bezprzewodowego internetu.
W kwietniu prezes UKE mówiła, że przetarg na częstotliwości 1800 MHz ma zostać ogłoszony w połowie lipca, a wyłonienie zwycięzców powinno nastąpić w listopadzie 2012 roku.
Emitel to operator naziemnej infrastruktury radiowo-telewizyjnej w Polsce. Zajmuje się pracami związanymi m.in. z cyfryzacją emisji radiowo-telewizyjnych, jak też z rozwojem usług bazujących na systemach łączności bezprzewodowej.
Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
- - - - -
W 2011 roku 74 proc. gospodarstw domowych miało dostęp do szerokopasmowego internetu - to ok. 8 pkt. proc. więcej niż w 2010 roku - wynika z raportu przedstawionego we wtorek przez Urząd Komunikacji Elektronicznej
W ubiegłym roku wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego wzrosła o 1,1 proc. w porównaniu do 2010 r. i wyniosła ok. 43 mld zł. - Myślę, że wzrost rynku o 1-1,5 proc. utrzyma się w 2012 roku - powiedziała na konferencji prasowej szefowa UKE Magdalena Gaj.
Największy udział w liczbie użytkowników internetu posiadała Telekomunikacja Polska. Na kolejnych pozycjach znaleźli się czterej operatorzy telefonii mobilnej - PTK Centertel, Polkomtel, P4 oraz PTC.
Według stanu na 31 grudnia 2011 r., w Polsce aktywnych było ponad 50,1 mln kart SIM, co oznacza, że na 100 Polaków przypadało ich 131,6. Segment telefonii mobilnej zdominowany był przez czterech głównych operatorów - PTK Centertel, Polkomtel, PTC oraz P4. Pozostali działający na rynku przedsiębiorcy telekomunikacyjni odgrywali marginalną rolę, świadcząc swoje usługi około 1 proc. wszystkich użytkowników. Swoją pozycję na rynku umocniła spółka P4 (Play) zwiększając przychody o 49 proc., natomiast liczbę użytkowników o 37 proc. - podał UKE w raporcie.
Coraz mniejszym zainteresowaniem cieszy się telefon stacjonarny, coraz częściej zastępowany przez telefon komórkowy. Rok 2011 r. przyniósł kolejny spadek liczby abonentów - o 9,6 proc., oraz osiąganych przez operatorów przychodów - o 12,8 proc. Głównym graczem pozostawała Telekomunikacja Polska - z jej oferty korzystało 62,6 proc. ogółu abonentów. - W 2011 roku z tej telefonii korzystało blisko 8 mln użytkowników, to jest o 800 tys. mniej niż w 2010 roku - powiedziała Gaj.
Wśród najważniejszych zmian na rynku telekomunikacyjnym UKE w raporcie wymienia rosnącą konkurencję. Odnotowane obniżki cen dotyczą przede wszystkim telefonii komórkowej - o 11 proc. spadła średnia cena transmisji danych oraz o 3 proc. połączenia głosowego.
W pozyskiwaniu klienta i budowaniu przewagi konkurencyjnej operatorzy przestają jednak koncentrować się na obniżaniu cen, coraz większą uwagę zaczynają zwracać na czynniki pozakosztowe. W przypadku dostępu do internetu jest to np. prędkość łącza. Operatorzy sukcesywnie zwiększają przepustowość łączy internetowych, aby móc sprostać oczekiwaniom użytkowników. W 2011 r. ok. 73,8 proc. łączy miało prędkością równą lub wyższą niż 2 Mb/s, wskaźnik ten był o 24,7 pkt. proc. większy niż w 2010 r.
Istotnym trendem rynku była pakietyzacja usług - korzystanie z kilka usług telekomunikacyjnych po atrakcyjniejszej cenie niż ich indywidualny zakup. Z możliwości tej w 2011 r. skorzystało ponad 3,1 mln osób.