UPC Polska oraz Multimedia Polska naruszyły prawo
UPC Polska i Multimedia Polska nie poinformowały w odpowiednim terminie swoich klientów o wycofaniu kilku programów ze swych ofert. Za naruszenie obowiązków informacyjnych UOKiK na pierwszą firmę nałożył 379,6 tys. zł kary, a na drugą - 208,2 tys. zł.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował w środę w komunikacie, że postępowania wobec UPC Polska i Multimedia Polska zostały wszczęte w grudniu 2010 roku; pierwsze po skardze konsumenta, drugie - po zawiadomieniu od przedsiębiorcy.
Zgodnie z prawem, przedsiębiorca telekomunikacyjny, który zmienia swoją ofertę, musi powiadomić konsumenta na piśmie o nowych warunkach - zarówno o tym, jakich programów konsument nie będzie mógł zobaczyć i na jakie będzie mógł liczyć. Zmiany w ofercie muszą zostać przedstawione abonentowi co najmniej z wyprzedzeniem jednego okresu rozliczeniowego. Prezes Urzędu ustaliła, że UPC Polska oraz Multimedia Polska poinformowały konsumentów o likwidacji programów z naruszeniem tego terminu, a w przypadku UPC Polska konsumenci otrzymali informacje nawet po wprowadzonych zmianach.
Prezes UOKiK uznała, że przedsiębiorcy naruszyli zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na nich kary finansowe.
Na UPC Polska - 379 658 zł, na Multimedia Polska - 208 254 zł. Okolicznością łagodzącą przy ustalaniu wymiaru kary było to, że obie spółki zaprzestały stosowania kwestionowanej praktyki i współdziałały z Urzędem podczas prowadzonych postępowań. Decyzje nie są ostateczne, ponieważ Multimedia Polska odwołała się do sądu, a UPC jeszcze ma taką możliwość.
To nie pierwszy raz, gdy Urząd kwestionuje niedopełnienie obowiązku informacyjnego przez operatora telewizji kablowej. We wrześniu 2011 roku Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki spółki Vectra, która informowała o nowym regulaminie po jego wejściu w życie.
W sytuacji sporu z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym konsumenci mogą skorzystać z pomocy miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Porady udzielane są także pod numerem bezpłatnej infolinii 800 007 707, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 09:00 do 17:00. W przypadku usług telekomunikacyjnych abonenci powinni szukać pomocy w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, który zajmuje się rozwiązywaniem sporów konsumentów z przedsiębiorcami poprzez mediacje, jak również przed działającym przy Prezesie UKE sądem polubownym.
raport UOKiK
Sprawdź bieżące informacje z rynku mediów na stronach Biznes INTERIA.PL