USA: American Airlines i US Airways planują fuzję
American Airlines i US Airways zawarły warte 11 mld dol. porozumienie o fuzji obu przewoźników. W ten sposób powstaną największe linie lotnicze na świecie - poinformowały w czwartek oficjalnie obie firmy. Połączone przedsiębiorstwa będą występować pod nazwą American Airlines, ale będzie nimi kierować dotychczasowy szef US Airways Doug Parker.
Decyzję w sprawie połączenia podjęły w środę rady nadzorcze AA i US, przywoływane przez liczne źródła. Połączenie linii wymaga jeszcze zgody urzędu ds. ochrony konkurencji, instytucji antymonopolowych, a także sądu.
Fuzja zakończy serię przejęć na amerykańskim rynku lotniczym: konsolidacji uległy wcześniej linie Delta i Northwest, United i Continental, a także Southwest i Airtran.
Dzięki fuzji American Airlines uzyska kapitał zbliżony do jej największego konkurenta, linii Delta. Rynkową wartość Delta Airlines szacuje się obecnie na 11 mld dolarów.
Jednak jak mówią doniesienia z USA, większość w nowej spółce - 72 proc. udziałów - będą mieli wierzyciele AA. W listopadzie 2011 roku firma AMR Corporation, właściciel linii lotniczych American, ogłosiła niewypłacalność i zwróciła się do sądu o ochronę przed wierzycielami.
- - - - -
Fuzja wypaliła - powstaje największa branżowa firma świata
Łączą się dwie amerykańskie firmy lotnicze - US Airways Group Inc oraz AMR Corp (American Airlines) - które stworzą największego przewoźnika na świecie licząc przewożonych pasażerów. Fuzja warta jest 10,5-11 mld dolarów. Nazwa po połączeniu to American Airlines, centrala - Fort Worth w Teksasie.
Warunki fuzji właśnie są uzgadniane.
Prezes US Airways Doug Parker ma pozostać prezesem nowej firmy po połączeniu, szef AMR Tom Horton będzie wiceprezesem do wiosny 2014 r. (data pierwszego walnego zgromadzenia nowej spółki). 72 proc. udziałów będą mieć akcjonariusze AMR Corp., reszta przypadnie właścicielom papierów US Airways Group. US Airways opuszcza wspólnotę Star Alliance i przejdą do aliansu oneworld, gdzie działają American Airlines. Zyski z fuzji to ponad 1 mld dol.
Jeszcze 14 miesięcy temu AMR Corp był w stanie upadłości, podniósł się jednak i teraz utworzy wielkie przedsiębiorstwo wzorem innych amerykańskich fuzji w branży lotniczej - Delta-Northwest (wartość rynkowa 12,4 mld dol.) oraz United-Continental (kapitalizacja 8,7 mld dol.). Przychody nowego przedsiębiorstwa to w realiach 2012 r. 38,69 mld dol., United Continental osiągnął 37,15 mld dol.
Krzysztof Mrówka