Uważaj na sms-y za 35 złotych!

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi osiem postępowań, dotyczących sms-owych konkursów, w wyniku skarg konsumentów wszczął właśnie dziewiąte - poinformował w środę Urząd.

Do UOKiK wpłynęło już blisko sto skarg na konkursy sms-owe oraz strony internetowe zachęcające do płacenia przez sms. Dotyczą one m.in. nieudostępniania regulaminu, czy uzależniania zdobycia nagrody od wysłania tylko jednego sms-a, gdy okazuje się, że należy ich wysłać wiele.

Najnowsze postępowanie dotyczy Internetq Poland - organizatora konkursu "Pusty sms". Postępowanie jest wynikiem wielu skarg konsumentów. Jak informuje UOKiK, przeanalizowano m.in. regulamin konkursu, wzory sms-ów, listę laureatów oraz nagród, które otrzymali, a także treść reklam telewizyjnych i prasowych.

Ustalono, że osoby, które zdecydowały się wziąć udział w loterii dostawały różne wiadomości, o treści np. "Koniec świata. Przecież decyzja o przekazaniu 30 tys. zł zapadła. Proszę o nadanie pustego sms-a".

Zdaniem Urzędu, komunikaty te mogą sugerować zdobycie nagrody każdemu, kto wyśle sms, a zgodnie z regulaminem konkursu są one przyznawane jedynie osobom wylosowanym przez organizatora.

Reklama

W związku z tym UOKiK sprawdzi czy organizator loterii stosował nieuczciwą praktykę rynkową, wysyłając wiadomości sugerujące pewność wygranej.

Urząd przypomina, że wywoływanie wrażenia, iż konsument bezwarunkowo wygra nagrodę np. po wysłaniu sms-a, wykonaniu telefonu, wysłaniu listu, gdy w rzeczywistości odbywa się to na innych niekorzystnych zasadach jest niezgodne z prawem.

Wątpliwości UOKiK wzbudzają też niejasne informacje na stronach internetowych oferujących różne testy. W takim przypadku sms jest sposobem na poznanie wyników quizu, a także płatnością za usługę. Jego cena ustalana jest przez usługodawcę i często bardzo wysoka.

Właśnie takich przypadków - konkursu telewizyjnego i strony internetowej - dotyczą dwa prowadzone już przez Urząd postępowania. W sześciu kolejnych postępowaniach wyjaśniających dotyczących sms-owych konkursów Urząd sprawdza czy sms-y informowały o regulaminie, albo sugerowały pewność wygranej, a także czy konsumenci mogli zostać wprowadzeni w błąd, co do ceny wiadomości.

Urząd przypomina, że konsument musi mieć jasną, rzetelną i niewprowadzającą w błąd informację o warunkach konkursu - np. o cenie wiadomości, wysokości wygranej. Ponadto musi zostać poinformowany o tym, gdzie może znaleźć regulamin i go przeczytać.

Jak podkreśla UOKiK, organizowanie konkursu i nieprzyznanie nagrody, a także wywoływanie wrażenia, że jej uzyskanie jest pewne, gdy w rzeczywistości np. gwarantuje się nam jedynie udział w losowaniu, jest nieuczciwą praktyką rynkową.

Ponadto sprzeczne prawem jest nieudostępnianie regulaminu czy zatajenie informacji o cenie wiadomości. Zawsze w przypadku naruszenia prawa UOKiK może wszcząć postępowanie i nałożyć na przedsiębiorcę karę do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

Urząd przypomina też, że każdy konsument może samodzielnie sprawdzić cenę sms-a na podstawie numeru, z jakiego go wysłano. Jeżeli zaczyna się on na 7, ceną w zł, ale bez VAT, będzie druga liczba. Jeżeli numer zaczyna się na 9 - cena to dwie następne liczby. Na przykład numer 935*** oznacza koszt sms-a równy 35 zł plus VAT.

Konsumenci, którzy uważają, że zostali wprowadzeni w błąd mogą skorzystać z pomocy m.in. rzeczników konsumentów, a bezpłatne porady udzielane są pod numerem 0 800 800 008 - dodaje Urząd.

Jak informuje UOKiK, dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W takim przypadku weryfikację, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa przeprowadza sąd a to przedsiębiorca musi udowodnić, że tak nie jest.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | nagrody | postępowanie | konsument | sms | uważaj | konsumenci
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »