VAT na paliwa. Niższa cena pomoże przedsiębiorcom
Jeśli faktycznie dojdzie do obniżki stawki VAT na paliwa z 23 do 8 proc., co zapowiedział w wywiadzie dla Interii premier Mateusz Morawiecki, niższe ceny paliw mogą przełożyć się na wzrost aktywności firm, co oznaczałoby wzrost wolumenów zakupu. Paliwo potanieje na tyle, że nie zagrozi mu nawet drożejąca ropa.
- Jeśli wejdzie w życie obniżka VAT do 8 proc., to faktycznie przy obecnych cenach takiej obniżki, o 60-70 groszy, moglibyśmy się spodziewać. Obniżki cen paliw byłyby momentalnie zauważalne na stacjach. Natomiast największym znakiem zapytania jest to, czy faktycznie te zapowiedzi wejdą w życie - mówi Interii Grzegorz Maziak z firmy e-petrol.
Zdaniem eksperta, w przypadku konsumpcji prywatnej niższa cena raczej nie wpłynie istotnie na popyt, ale w przypadku przedsiębiorstw może oznaczać już większą skłonność do zakupów. - Myślę, że zmiana cennika może zaktywizować firmy i przełoży się na większy popyt - informuje.
Zaznacza przy tym, że sytuacja mogłaby się zmienić, gdyby wprowadzono nowe obostrzenia w związku z Omikronem, nowym wysoce zaraźliwym wariantem koronawirusa. W takim scenariuszu popyt na paliwa mógłby spaść mimo niższych cen.