Vectra podwyższyła ceny. Klienci zaskoczeni, masowo wysyłają skargi
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wpłynęło już około 300 skarg na podwyżki, po tym jak Vectra wprowadziła je na podstawie tzw. klauzul inflacyjnych w umowach - donosi portal wirtualnemedia.pl. Zapisy pozwalają operatorowi usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych podnieść cenę za usługę w związku z inflacją. - Działamy zgodnie z zawartymi umowami, a nasi klienci byli informowani o klauzuli waloryzacyjnej i jej znaczeniu przy podpisywaniu nowych lub zmianach aktualnych umów - zapewnia Vectra w przesłanym do nas oświadczeniu.
Grupa Vectra stosuje w umowach klauzulę waloryzacyjną od jesieni 2022 roku. Pozwala ona na podniesienie cen usług w związku ze wzrostem cen towarów i usług. Pierwsze skargi wpłynęły do Urzędu już w ubiegłym roku. Jak podaje serwis, w styczniu, lipcu sierpniu i wrześniu spółki informowały swoich klientów o planowanych podwyżkach opłat, wynikających z ubiegłorocznej inflacji. Kolejna fala wzrostu cen została wprowadzona dla innej grupy użytkowników na początku listopada - i to po tej podwyżce skarg do UOKiK posypało się jeszcze więcej.
"Poziom waloryzacji opiera się na średniorocznym wskaźniku cen towarów i usług konsumpcyjnych podawanym przez GUS, opublikowanym 15.01, wynoszącym 11,4 proc. - wskazuje Vectra.
Vectra ma jednak solidny argument na swoją obronę - klauzule inflacyjne dają prawo do modyfikowania warunków podpisanych przez konsumentów zobowiązań w trakcie ich trwania. Takie zapisy pozwalają wprowadzić podwyżki również klientom z umowami na czas nieokreślony, którzy w takiej sytuacji nie mogą bezkosztowo rozwiązać umowy.
Inaczej jednak widzi to UOKiK, na razie jednak nie stawia zarzutów. - Postanowienia stosowane w umowach muszą być jasne, precyzyjne i zrozumiałe dla przeciętnego konsumenta. Istotne jest, aby konsumenci wiedzieli, jakie są zasady, na podstawie których mają być świadczone usługi w ramach umowy terminowej, i mieli świadomość, jaką cenę będą płacić za usługi telekomunikacyjne - mówił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, po wcześniejszych podobnych przypadkach.
Vestra w przesłanym Interii komunikacie zapewnia, że "obecna sytuacja gospodarcza wymaga urealnienia opłat, aby zapewnić naszym klientom usługi na oczekiwanym przez nich, wysokim poziomie". "Aktualny proces dostosowywania cen dotyczy grupy klientów Vectra i Multimedia Polska, którzy zawarli nowe umowy lub zmienili już istniejące w okresie od września 2022 r. i nie byli objęci waloryzacją w drugiej połowie zeszłego roku" - czytamy dalej.
Jak podaje portal, UOKiK prowadzi również postępowania w związku z podobnymi praktykami stosowanymi przez Orange Polska, T-Mobile i Play. Na ten moment nie postawiono jednak żadnych zarzutów w tych sprawach.
Vectra została już ukarana przez UOKiK w 2023 roku. Wtedy chodziło o jednostronne zmiany umów sprzed 3-4 lat, w wyniku czego firma podniosła swoim klientom opłaty za internet i telewizję.