Viaplay potwierdza wyjście z Polski. Giełda mówi nie

Viaplay Group, międzynarodowa firma oferująca usługi streamingowe, wyprowadza się z Polski, ale trochę później niż zapowiadała. W opublikowanym dzisiaj raporcie podsumowującym wyniki finansowe za III kwartał platforma poinformowała, że przestanie nadawać w naszym kraju i państwach bałtyckich od lata 2025 r. Decyzje uzasadnia brakiem rentowności i niższymi od oczekiwanych wynikami finansowymi. Na plany grupy zareagowała giełda. Akcje mocno poszły w dół.

Viaplay Group opublikowała swoje wyniki finansowe za trzeci kwartał 2023 roku. Informuje w nich, że wycofa się z Polski do lata 2025 roku. O zamiarach porzucenia wszystkich rynków oprócz Szwecji i Holandii koncern informował latem, w raporcie za drugi kwartał. Wtedy sugerowano 2024 r. Opublikowana dzisiaj informacja świadczy o tym, że na sprzedaż lub likwidację biznesu w Polsce Viaplay dał sobie więcej czasu. 

Gorsze rezultaty od oczekiwanych

Decyzję o porzuceniu polskiego rynku platforma uzasadnia osiąganiem niższych od oczekiwań wyników. “Spodziewamy się zgłosić wyższe całoroczne straty z tej działalności niż wcześniej zakładano, ze względu na niemożność wdrożenia szeregu inicjatyw komercyjnych przez to, że wycofujemy się z tych rynków. Droga do rentowności tej działalności nie jest jasna ani realistyczna, dlatego właśnie osiągnęliśmy porozumienie w sprawie sprzedaży naszej działalności w Wielkiej Brytanii, pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych, a do lata 2025 roku opuścimy kraje bałtyckie i Polskę - informuje Viaplay Group.

Reklama

Z Polski, krajów bałtyckich i Wielkiej Brytanii koncern zamierza wyjść dzięki sprzedaży swojego biznesu, ograniczeniu go lub partnerstwom z innymi podmiotami. Grupa osiągnęła już porozumienie w sprawie sprzedaży Paprika Studios - największej firmy produkcyjnej w Europie Środkowo-Wschodniej. Transakcja jest teraz uzależniona od zgody akcjonariuszy. Viaplay Group ogłosiła, że zamierza pozyskać 4 mld koron z emisji nowych akcji (koszt akcji 1 korona). Walory za 3,1 mld koron mają objąć Canal+ i PPF, a za 0,9 mld SEK zostaną zaoferowane obecnym inwestorom spółki. 

Grupa prognozuje straty

Pod koniec września 2023 roku Viaplay Group miała ponad 6 mln 600 tys. subskrybentów. O 31 tys. mniej w porównaniu z końcem czerwca br. i o prawie milion mniej (979 tys.) w porównaniu do marca 2023 r. Ponad 2,52 mln z nich stanowią korzystający z usług platformy na rynkach międzynarodowych - o 320 tys. więcej niż rok wcześniej. Reszta to mieszkańcy krajów nordyckich. 

Z opublikowanego dzisiaj raportu wynika, że sprzedaż netto Viaplay Group za trzeci kwartał wyniosła 4,536 mld SEK (prawie 400 mln euro). W zeszłym kwartale przychody Viaplay Group poza Skandynawią, w całości pochodzące z platformy Viaplay, wzrosły o 75,5 proc. do 760 mln koron szwedzkich (66,8 mln euro). Grupa prognozuje, że jej straty za 2023 rok z rynków międzynarodowych wyniosą od miliarda do 1,15 mld SEK (88 mln euro - 101,1 mln euro). 

Akcje w dół

Na plany Viaplay bardzo szybko zareagowała giełda. W czwartek, na koniec sesji, akcja spółki kosztowała 23,68 koron. Dzisiaj od rana ich wartość spadła o 70 proc., do 6,37 koron. To kolejna giełdowa przecena koncernu. Do pierwszej, z 220 do 65 koron, doszło w czerwcu, po zmienia prezesa. Do 35 koron spadły akcje latem, kiedy zapowiedziano restrukturyzację. Wzrasta też zadłużenie koncernu. Na koniec września wynosiło ono 3,33 mld koron - ponad miliard więcej niż kwartał wcześniej. 

ew

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Viaplay | wyjście | Polska | wyniki finansowe | straty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »