W 2012 r. może zabraknąć kruszyw

Na początku 2012 r. może brakować niektórych typów kruszyw do budowy dróg - ocenia prezes Polskiego Związku Pracodawców Producentów Kruszyw Aleksander Kabziński. Według niego, taki będzie efekt wzrostu zapotrzebowania na kruszywa do produkcji nawierzchni.

Na początku 2012 r. może brakować niektórych typów kruszyw do budowy dróg - ocenia prezes Polskiego Związku Pracodawców Producentów Kruszyw Aleksander Kabziński. Według niego, taki będzie efekt wzrostu zapotrzebowania na kruszywa do produkcji nawierzchni.

Kabziński szacuje, że ze względu na prowadzone w Polsce programy budowy dróg - nie tylko rządowe, ale także te realizowane przez samorządy - szczyt zapotrzebowania na kruszywa przypadnie na ten i na przyszły rok. Znaczna część dróg - na przykład kilka odcinków autostrad - ma termin oddania w drugim kwartale 2012 r., czyli tuż przed mistrzostwami Euro 2012. Dlatego, zdaniem eksperta, czeka nas spiętrzenie inwestycji i duże zapotrzebowanie na ten sam typ materiałów, w dodatku w tym samym czasie.

"Kiedy tłucze się kamień, to nie da się go potłuc tylko na taki o konkretnej gramaturze - wychodzi grubszy albo drobniejszy. (...) Jeśli wszyscy na raz będą go chcieli (kupić dany typ - PAP), to nawet jeśli będą oferowali wyższe ceny - a to już się dzieje - to my nie będziemy w stanie go zapewnić. Jeśli wszyscy na raz zaczną robić nawierzchnię, to nastąpi coś, co nazywamy jednoimiennym zapotrzebowaniem asortymentu" - wyjaśnił Kabziński.

Reklama

Jego zdaniem szczyty zapotrzebowania będą dwa: w czwartym kwartale tego roku i na początku przyszłego. Przed zimą drogowcy będą potrzebowali kruszyw na warstwę wiążącą drogi (czyli tę między nawierzchnią a podbudową - PAP), by zabezpieczyć podbudowę drogi przed śniegami i mrozami. "Natomiast poczynając od stycznia przyszłego roku wykonawcy zaczną zwozić materiały na plac budowy, a w lutym - marcu będą zaczynali kłaść nawierzchnię" - wyjaśnił prezes.

Zdaniem Kabzińskiego drogowcy powinni zacząć robić zapasy kruszywa. Wyjaśnił, że więksi odbiorcy gromadzą już materiały. "Oni nie patrzą, co jest im dziś potrzebne, tylko wożą, gromadzą" - powiedział.

Do realizacji inwestycji infrastrukturalnych przeznaczonych jest około 30 proc. produkowanych w Polsce kruszyw, wydobywanych głównie na Dolnym Śląsku i w województwie świętokrzyskim.

Według danych Ministerstwa Infrastruktury, pod koniec maja br. w budowie i przebudowie było 1425 km dróg krajowych, w tym 729 km autostrad, 528 km dróg ekspresowych i 92 km obwodnic, a 76 km istniejącej sieci dróg było w przebudowie. W sumie budowane są 32 odcinki autostrad, 37 dróg ekspresowych oraz 13 obwodnic na drogach krajowych. Do tego trzeba doliczyć inwestycje realizowane w ramach "Narodowego programu budowy dróg lokalnych", czyli tzw. schetynówek. Według wyliczeń MSWiA, w 2011 r. ma powstać lub zostać wyremontowanych 2,1 tys. km dróg, w tym ok. 868 km gminnych i ponad 1,2 tys. km powiatowych.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: autostrada | kruszywo | budowy dróg | Euro 2012 | drogi | 2012
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »