W 2013 r: 2000 km prawdziwych dróg
" Zbudowanie 500 km autostrad i 1,5 tys. km dróg ekspresowych za 25-30 mld euro do 2013 roku" zapowiedział premier Kazimierz Marcinkiewicz w liście do uczestników XII Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska, otwartych w środę w Kielcach.
"Ze środków unijnych współfinansowane będą priorytetowe inwestycje obecnego rządu budowa autostrad A1, A2 i A4 oraz budowa dróg ekspresowych S3 (Szczecin-Gorzów), S8 (Białystok- Warszawa-Wrocław) i S19 (Białystok-Lublin-Rzeszów). Oprócz inwestycji na drogach krajowych prowadzone też będą prace na drogach innych kategorii, finansowane z programów regionalnych" - napisał premier. Według niego, na inwestycje transportowe wraz z krajowym współfinansowaniem, we wszystkich programach inwestycyjnych przeznaczone zostanie 25-30 mld euro. "Inwestycje na tak dużą skalę nie są planowane w żadnej innej sferze gospodarki" - zaznaczył Marcinkiewicz.
Do końca roku możliwa jest zmiana przepisów ustawy o ochronie środowiska oraz specjalnej ustawy o drogach krajowych - uważa przewodniczący klubu parlamentarnego PiS Przemysław Gosiewski. Jego zdaniem, nowelizacja obu aktów prawnych wpłynie na przyspieszenie tempa budowy dróg i autostrad.
"Niektóre zapisy ustawy o ochronie środowiska są barierą rozwoju inwestycji w drogownictwie. Z kolei specjalna ustawa o drogach krajowych powinna obowiązywać również w przyszłym roku i dotyczyć także rozbudowy sieci dróg gminnych" ? wyjaśnił na środowej konferencji prasowej w Kielcach, szef klubu parlamentarnego PiS i lider świętokrzyskich struktur partii, Przemysław Gosiewski.
Poseł był gościem Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska.
Gosiewski przyznał, że nowelizacja ustawy o ochronie środowiska będzie "niezmiernie trudna", ponieważ ustawodawca spotka się z mocnym lobbingiem organizacji ochrony przyrody. Wyraził jednak przekonanie, że "dialog w trójkącie": Ministerstwo Transportu, resort ochrony środowiska i ekolodzy będzie "efektywny i pożyteczny".
Wiceminister transportu Piotr Stomma dodał, że projekt zmian w ustawie o ochronie środowiska będzie skierowany niebawem do konsultacji społecznych. Nie zdecydowano jeszcze, czy nowelizacja będzie inicjatywą rządową czy poselską - zaznaczył.
W opinii parlamentarzysty PiS, korzystne dla tempa rozwoju sieci polskich dróg i autostrad będą także nowelizacje innych ustaw: o zamówieniach publicznych, o transporcie lądowym oraz o Narodowym Planie Rozwoju.
Według Gosiewskiego, pierwsza z wymienionych ustaw powinna w nowym kształcie uprościć i zdynamizować procedury poprzedzające inwestowanie, druga - zwiększyć finansowanie projektów drogowych z akcyzy na paliwa, a trzecia - zlikwidować "bizantyjskie ciała" w łańcuchu gremiów określających kształt NPR.
Gosiewski ocenił, że jest szansa na to, by za kilka lat przez Świętokrzyskie przebiegały dwujezdniowe drogi szybkiego ruchu Warszawa-Kraków i Łódz-Lublin, aby zmodernizowana droga nr 78 łączyła - od Jędrzejowa - region ze Śląskiem i żeby modernizacja dróg nr 42 i 9 przyczyniła się do rozwoju powiatów: skarżyskiego, starachowickiego i ostrowieckiego.