W listopadzie br. obroty w sklepach tradycyjnych wzrosły o 5,2 procent
W listopadzie br., w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku, obroty w sklepach tradycyjnych wzrosły o 5,2 proc. - wynika z badania M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego. W przykładowym koszyku zakupowym znajdowało się średnio pięć produktów, ale płaciliśmy za nie więcej niż przed rokiem.
Według badania danych cyfrowej platformy usług M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego, sytuacja w małych i średnich sklepach w listopadzie "została mało optymistycznie oceniona przez prowadzących placówki handlu detalicznego".
Wskazano, że wskaźnik nastrojów w handlu tradycyjnym (NHT) za ubiegły miesiąc wyniósł 23,8 pkt. i był niższy o 9,2 pkt. w porównaniu z październikiem; był też niższy o 10,1 pkt. w stosunku do listopadowych prognoz. "Grudniowy wskaźnik oczekiwań (NHT+1) wyniósł natomiast 44,1 pkt. i był wyższy o 10,2 pkt. od oczekiwań sprzed miesiąca" - dodano we wtorkowej informacji M/platform.
Według analityków, oceny te są wynikiem zapowiadanego na grudzień szczytu kolejnej fali pandemii oraz sięgającej 7 proc. inflacji. "W listopadzie 2021 r., względem analogicznego okresu sprzed roku, obroty w sklepach tradycyjnych wzrosły o 5,2 proc., co nie jest dobrym wynikiem w stosunku do poziomu inflacji" - wskazano.
W przykładowym koszyku zakupowym w listopadzie znajdowało się średnio pięć produktów, ale płaciliśmy za nie więcej niż przed rokiem (o 88 groszy). Wzrost sprzedaży odnotowały też takie grupy, jak nabiał (+3,7 proc.) oraz napoje bezalkoholowe (+2,5 proc.). Spadki towarzyszyły natomiast kategoriom: piwa (-6,7 proc.) oraz wódki (-4,4 proc.) - skomentowała cytowana we wtorkowej informacji Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.
Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.