W marcu nastroje konsumenckie poprawiły się

Wartość Barometru Nastrojów Konsumenckich GfK liczonego dla Polski wzrosła z lutowego poziomu -18,8 punktu do poziomu -16,3 punktu w marcu - podano w środowym komunikacie.

Wartość Barometru Nastrojów Konsumenckich GfK liczonego dla Polski wzrosła z lutowego poziomu -18,8 punktu do poziomu -16,3 punktu w marcu - podano w środowym komunikacie.

- Nastroje konsumenckie Polaków poprawiają się czwarty kolejny miesiąc z rzędu. Po grudniowej wyraźnej poprawie, styczniowej stabilizacji nastrojów i lutowym powrotem do dalszych wzrostów, marzec okazał się miesiącem, w którym nastąpiła dalsza istotna poprawa klimatu konsumenckiego w Polsce - napisano w komunikacie.

- Co równie istotne poziom barometru wzrósł w marcu do rekordowego poziomu licząc od "dołka" notowań spowodowanego kryzysem, który miał miejsce dokładnie 12 miesięcy temu, w marcu 2009 roku. Od tego czasu barometr odrobił ponad połowę strat poniesionych w 2009 roku, licząc w stosunku do swojego rekordowego poziomu z grudnia 2007 roku - dodano.

W marcowym badaniu wzrosły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, możliwych zmian na rynku pracy w ciągu najbliższych 12 miesięcy i oceny możliwości oszczędzania w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

- Oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych w marcu istotnie poprawiły się. Wartość wskaźnika wynosi obecnie -2 punkty i wzrosła w ciągu miesiąca o 4 punkty. W okresie ostatnich 12 miesięcy, czyli od marca 2009, kiedy oceny sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych osiągnęły swoje lokalne minimum, poziom tego wskaźnika wzrósł o 14 punktów - napisano.

- Po notowanym w okresie ostatnich trzech miesięcy spadku obaw o sytuację na rynku pracy, po lutowej stabilizacji nastrojów, w marcu nastąpiła dalsza poprawa ocen przyszłej sytuacji na rynku pracy. Obecnie wartość wskaźnika wynosi -23 punkty i jest o dwa punkty wyższa w stosunku do wartości z ubiegłego miesiąca - dodano.

- Wskaźnik ilustrujący skłonność gospodarstw domowych do oszczędzania wzrósł w marcu o 7 punktów, do poziomu -32 punktów. Tym samym zbliżył się do swojego historycznego maksimum z sierpnia 2009 roku, kiedy to osiągnął poziom -31 punktów - napisano.

W porównaniu do poprzedniego badania spadły oceny perspektyw sytuacji ekonomicznej kraju.

- W marcu oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju nieznacznie pogorszyły się. W lutym poziom wskaźnika wynosił -5 punktów, w marcu spadł do poziomu -8 punktów. Natomiast od marca 2009 roku, czyli od momentu osiągnięcia "kryzysowego" minimum, wartość wskaźnika wzrosła o 26 punktów, odrabiając dużą część strat z całego 2008 i początku 2009 roku - napisano.

Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK jest zagregowanym wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, wyliczanym według niezmienionej formuły od roku 1985.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: GFK | nastroje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »