W marcu pogorszenie nastrojów konsumentów - Pentor
Po lutowym wzroście nastrojów konsumenckich, marzec przyniósł jednak ich pogorszenie - wynika z raportu Pentora.
"Lutowa poprawa nastrojów konsumenckich okazała się dość krucha. Marzec przynosi bowiem pogorszenie indeksów. Główny wskaźnik optymizmu konsumentów obniżył się o trzy punkty. Pogorszeniu uległy zarówno opinie na temat stanu i perspektyw polskiej gospodarki, jak i dotyczące materialnych warunków życia gospodarstw domowych. Bardziej pogorszyły się jednak bieżące oceny sytuacji, aniżeli oczekiwania wobec przyszłości" - napisano w komentarzu.
"Dlatego przyczyn pogorszenia można bardziej upatrywać w nawrocie zimy w pierwszej dekadzie marca niż innych czynnikach sytuacyjnych. Spora część konsumentów przedwcześnie odetchnęła z ulgą wierząc, że wydatki na ogrzewanie będą wreszcie mniejsze. Powrót śnieżyc i mrozów zniweczył wiosenne oczekiwania. Na pocieszenie pozostaje to, że obserwowane wskaźniki nie powróciły do stanów sprzed lutego, kiedy przewaga pesymistów nad optymistami była dwucyfrowa" - dodano.
Pentor pisze, że pogorszenie nastrojów konsumenckich ma z pewnością bezpośredni związek ze spadkiem dynamiki sprzedaży detalicznej w miesiącu lutym.
wartość zmiana mdm PESK - -11,7 pkt -2,4 pkt OGD - -7,5 pkt -3,6 pkt PENKON - -9,6 pkt -3,0 pkt
PESK - wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju.
OGD - wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw domowych
PENKON - wskaźnik klimatu konsumenckiego.