W Polsce trwa budowa dziewięciu tuneli

Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), na sieci dróg krajowych trwa budowa dziewięciu tuneli o długości 14 km.

Dodała, że w najbliższej dekadzie przybędzie w Polsce kilkanaście tuneli o długości ok. 25 km.

Z danych dyrekcji wynika, że pierwszym i jak na razie jedynym tunelem drogowym administrowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jest blisko 700-metrowy tunel w ciągu trasy S1 w Lalikach w woj. śląskim.

GDDKiA przypomina w komunikacie, że w przyszłym roku kierowcy skorzystają z ponad dwukilometrowego tunelu pod Ursynowem w Warszawie na drodze ekspresowej S2 stanowiącej Południową Obwodnicę Warszawy.

Reklama

Z kolei na przełomie 2021 roku i 2022 roku będzie można pojechać tunelem w ciągu zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały.

Dyrekcja informuje, że niedawno rozpoczęła się budowa pierwszego z dwóch tuneli w Sudetach w ciągu trasy S3 oraz również pierwszego z dwóch tuneli, jakie będą drążone w ciągu S1 w masywie Baraniej Góry. Trwają też przygotowania do rozpoczęcia drążenia tunelu specjalną maszyną TBM pod Świną w Świnoujściu, który połączy brzegi wysp Uznam i Wolin.

GDDKiA zwraca uwagę, że niemal na każdej z tych inwestycji stosowana jest inna metoda budowy tunelu, co wynika z różnic budowy geologicznej terenów, przez które będzie przechodził. Na Ursynowie, gdzie tunel powstaje nie tylko pod silnie zurbanizowanym terenem dzielnicy Warszawy i pod linią metra, wykorzystywana jest metoda podstropowa.

Na trasie S7 wykonawcy tunelu zmagają się ze spękanym fliszem karpackim, stosując górniczą metodę ADECO-RS, a w Beskidzie i Sudetach stosowana jest również górnicza metoda określana skrótem NATM.

"Najłatwiejsze wydaje się wykonanie tunelu pod Świną. Tu jednak za sprawą małych promieni łuku trasy wymagane jest zastosowanie przegubowej maszyny i bardzo precyzyjnego układania pierścieni obudowy tunelu" - poinformowała GDDKiA.

Zwraca uwagę, że budowa tuneli wymaga od projektantów, wykonawców, a później służb utrzymania specjalistycznej wiedzy, wyjątkowych pomysłów, użycia ekstremalnych maszyn. Wymaga również zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa przyszłym użytkownikom tuneli.

W zależności od parametrów technicznych oraz obowiązujących przepisów tunele będą oświetlone, wentylowane, monitorowane, wyposażone w instalację wykrywania i sygnalizacji pożaru, system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych czy system automatycznego sterowania i zarządzania tunelem.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

***

Trwa wielka loteria na 20-lecie Interii!

Weź udział i wygraj! Każdego dnia czeka ponad 20 000 złotych - kliknij i sprawdź »  

W tym roku świętujemy swoje 20-lecie i mamy dla Ciebie niespodziankę. Masz szansę wygrać wielką gotówkę już dziś!  Zapraszamy do udziału w Multiloterii. Każdego dnia do wygrania minimum 20 000 złotych, a w wybrane dni grudnia nawet 40 000 złotych! Dołącz do tysięcy Internautów biorących udział w grze! Kliknij link GRAM o duże pieniądze już teraz! 

PAP
Dowiedz się więcej na temat: tunele | GDDKiA | drogi | budowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »