W Świnoujściu rusza wielka budowa. Powstanie port offshore dla Orlenu
Orlen rozpoczyna proces budowy pierwszej polskiej elektrowni wiatrowej na Bałtyku - podał w środę koncern. Spółka podjęła finalną decyzję inwestycyjną. W środę w ramach projektu rozpocznie się budowa portu instalacyjnego w Świnoujściu. Terminal ma zacząć działać na przełomie 2024 i 2025 roku. Ma on przyspieszyć proces budowy wiatraków na morzu.
- Dziś ważny krok w kierunku transformacji. Dzień bardzo ważny dla Świnoujścia, Szczecina i całego Pomorza. To bardzo ważny dzień dla mnie, ponieważ był to dla mnie i zarządu cel strategiczny - mówił na konferencji prasowej w Świnoujściu prezes Orlenu Daniel Obajtek. - Uzyskaliśmy wszystkie pozwolenia i mamy decyzję inwestycyjną. Rozpoczynamy proces budowy pierwszej elektrowni wiatrowej na Bałtyku o mocy 1200 MW - podał Obajtek.
Dodał, że koncern zabezpieczył całe finansowanie dla projektu w wysokości 20 mld zł.
Pierwszym etapem będzie powstanie portu instalacyjnego. Jego budowa rozpoczyna się w środę - poinformował przed konferencją Polską Agencję Prasową (PAP) wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Terminal instalacyjny, dzięki któremu stawiane będą morskie turbiny wiatrowe, ma zacząć działać na przełomie 2024 i 2025 roku.
- Port ten ma podstawowe znaczenie dla morskiej energetyki wiatrowej - powiedział w rozmowie z PAP wiceminister. - Termin realizacji portu jest skorelowany z budową pierwszych farm wiatrowych, które zaczną produkcję energii elektrycznej pod koniec 2025 roku z pierwszego pola offshorowego, które realizuje Orlen - przekazał Gróbarczyk.
Projekt budowy morskiej farmy wiatrowej przez Orlen - czyli Baltic Power - zakłada uruchomienie produkcji energii w 2026 roku - podał na konferencji Daniel Obajtek. Elektrownia ma mieć moc 1200 MW. Wystarczy to do zasilenia ok. 1,5 mln gospodarstw domowych.
Baltic Power powstaje wspólnie z kanadyjską firmą Northland Power.
Wykonawcą portu instalacyjnego w Świnoujściu, którego budowa rozpoczyna się w środę, będzie Budimex. Docelowo terminal umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie. Będzie w stanie obsłużyć zarówno Orlenowski projekt Baltic Power, jak i inne inwestycje wiatrowe.
Lądowa część terminala instalacyjnego, za którą odpowiada spółka Orlen Neptun, powstanie w porcie w Świnoujściu. Zajmie powierzchnię ok. 20 ha. Rolą portu będzie przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole. Będą one dostarczane do terminala, a stamtąd specjalnym statkami na morze.
Budowa portu instalacyjnego na terenie Polski ma przyspieszyć proces stawiania farm wiatrowych. Bez takiego terminala części trzeba by było transportować dłuższą trasą z Niemiec lub Danii.
W ramach projektu powstanie również infrastruktura komunikacyjna oraz nowe zabudowania warsztatowe i administracyjno-biurowe. Inwestycja w Świnoujściu ma być skomunikowana wszystkimi środkami transportu: kolejowym, promowym, lotniczym i drogowym.