Wal-Mart przewróci ceny w Polsce
Walka pomiędzy wielkimi sieciami hipermarketów w Polsce zaostrzy się jeszcze bardziej - twierdzi "Rzeczpospolita", zapowiadając wejście na nasz rynek giganta tej branży, amerykańskiej firmy Wal-Mart. Klienci mogą zacierać ręce: ceny powinny polecieć w dół.
Gazeta dowiedziała się, że światowy potentat za kilka miesięcy wchłonie jedną z obecnych u nas sieci handlowych. Jednym z kandydatów do przejęcia jest polska część francuskiej Grupy Auchan.
Wal-Mart ma w 16 krajach świata 6,6 tys. supermarketów i zatrudnia 1,8 mln pracowników. Każdego tygodnia jego sklepy odwiedza średnio 176 mln osób. W ostatnim roku finansowym miał 312,4 mld dolarów przychodów ze sprzedaży.
Klientów ucieszy zapowiedź niskich cen. Są one w Wal-Marcie o ok. 15 proc. niższe niż u konkurentów. Ale odbywa się to w znacznej mierze kosztem dostawców i pracowników sieci. Wal-Mart znany jest z niskich wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, pisze "Rzeczpospolita".
Będzie taniej
Zapowiedź inwestowania Wal-Martu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej od dawna wywołuje obawy wśród czołowych detalistów, m.in. niemieckiej Grupy Metro, brytyjskiego Tesco, francuskiego Auchan. Wal-Mart to bardzo poważny gracz.
Pojawienie się go w Polsce na pewno więc spowoduje wzrost konkurencji i zmiany działania firm od dawna obecnych na tym rynku. Będzie to dotyczyć zwłaszcza polityki cenowej. Analitycy rynku wskazują że ceny sprzętu RTV i AGD mogą spaść nawet i do 30 proc.
mz