Reklama

Warunki dla rozwoju kluczowe z perspektywy pracownika

Dlaczego chcemy pracować w jednych firmach, a w innych już nie? Co wpływa na to, że akurat dany pracodawca jest pożądany na rynku pracy i w warunkach nawet wzmożonej konkurencji o pracownika nie narzeka na brak specjalistów?

Co do zasady wielkość firmy nie jest kluczowym czynnikiem, który decyduje o tym czy pracodawca jest postrzegany jako atrakcyjny, czy nie. Tak samo nie ma bezpośredniego powiązania między tą kategorią a branżą/sektorem, w których przedsiębiorstwo funkcjonuje. I chociaż, często za wzór stawiane są firmy informatyczne, to nie oznacza, że produkcyjne, handlowe, farmaceutyczne, energetyczne bądź wydobywcze odstają w wyścigu o upragnionego pracodawcę.

Reklama

Ogromna konkurencja na rynku, zwłaszcza o specjalistów, powoduje, że firmy muszą do kwestii zatrudnienia i organizacji pracy podchodzić nie tylko kompleksowo, ale również w unikatowy sposób.

A przy tym w dopasowany do warunków, możliwości i zasobów, które posiada.

To, że kandydat przed wysłaniem aplikacji sprawdza daną firmę, jest truizmem. Ma do tego także coraz szersze spektrum możliwości. Jeśli firma faktycznie stawia na długoterminowe zatrudnienie, na szkolenie i kształcenie specjalistów, wykorzystując do tego własne zasoby, to powinna w jasny i klarowny sposób o tym komunikować. Także na poziomie sieci społecznościowych, zwłaszcza jeśli oferta kierowana jest do ludzi młodych. Dobre, ale również złe praktyki, w dzisiejszych czasach rozchodzą się w Internecie bardzo szybko.

Plan rozpisany na lata

Strategia employer brendingu zakłada, że firma aktywnie zarządza swoją polityką kadrową. To jednak pochłania nie tylko pieniądze, ale również czas. Odpowiednio przygotowany plan działania kierowany powinien być zarówno do pracowników obecnych, jak i przyszłych. Ich dobór (rekrutacja), wdrożenie (szkolenie), adaptacja (staże i praktyki), zatrudnienie i rozwój (ścieżka kariery) - angażuje kadrę kierowniczą na różnym szczeblu i wymaga od każdej ze stron, także pracowników, zrozumienia celów firmy i zaangażowania w ich realizację.

Trendy na rynku wyznaczają nowe standardy odnośnie do warunków pracy. Pracodawca chce pozyskać pracowników i utrzymać ich u siebie już nie tylko oferując atrakcyjne warunki płacowe, ale także gwarantując wysoki poziom stanowiska pracy, a przede wszystkim dbając o rozwój zawodowy swoich podopiecznych.

Poprawa warunków pracy dzisiaj to nie moda, ale konieczność. Pracownika nie można już zatrzymać wyłącznie wysokością pensji. Świadomy pracownik zwraca uwagę na inne czynniki, w tym możliwości rozwoju i awansu.

Nie mniej istotne kwestie to także elastyczność zatrudnienia i czasu pracy, co daje możliwość osiągnięcia równowagi między życiem zawodowym i prywatnym.

Na atrakcyjne warunki składa się: jasna i otwarta komunikacja, słuchanie pracowników, pytanie o ich zdanie (regularne badania zaangażowania); jasne zasady od rozpoczęcia procesu rekrutacji, wdrożenie, rozwój oraz rzetelna ocena wyników pracy.

Dobre praktyki, czyli...

...próba zbudowania przestrzeni dla pracy i rozwoju zawodowego. To adekwatna do kompetencji pensja, na tyle urynkowiona, by specjalista nie zdecydował się przejść do konkurencji. To także odpowiednie zarządzanie pracą, na tyle efektywne i przemyślane, by zatrudnieni mogli realizować się także prywatnie. Na pracę poświęcamy przynajmniej 8 godzin dziennie.

Niekiedy - nawet więcej. W momencie, gdy moda na work-life balance zyskuje na popularności, dobrze jeśli pracodawca tego rodzaju rozwiązania będzie stosować w odniesieniu do swoich pracowników.

Przemęczony zespół, nawet o dużych kompetencjach, nie będzie działań ani efektywnie, ani kreatywnie. Z czasem zaś zdecyduje się na zmianę miejsca zatrudnienia.

Firma zatem, na źle rozłożonych akcentach i niewłaściwym do możliwości delegowaniu obowiązków może stracić dwa razy. Liderzy na rynku znaleźli na to sposób.

Pokoje gier, relaksu, czy miejsca dla pracy z dzieckiem, wspieranie zdrowego trybu życia i aktywności sportowej - to coraz częściej spotykany standard. To także wspólne organizowanie czasu, np. dni kreatywności, nauka języka obcego, a nawet lekcje gotowania. Wszystko po to, by pracownik nie żył tylko swoimi obowiązkami i mógł rozładować stres związany z codzienną pracą.

Dobre praktyki to także angażowanie pracowników w rozwój firmy i pokazanie im możliwości o współdecydowaniu o tym, jak miejsce pracy powinno wyglądać. Sprawdzą się cykliczne ankiety, pytania o propozycje zmian, itp.

Kiedy firma zyskuje

Korzyści z dobrze działającego employer brandingu i - tym samym - silnej marki pracodawcy, to nie tylko możliwość zatrudnienia najbardziej utalentowanych pracowników, ich mniejsza rotacja, czy niższy wskaźnik nieobecności lub stresu wśród zatrudnionych.

Bardziej zaangażowany w pracę i zadowolony pracownik to nie tylko ambasador marki danego pracodawcy, także poza czasem pracy.

To także wyższe zyski dla firmy. Okazuje się bowiem, że coraz częściej przy wyborze pracodawcy ważną rolę odgrywają cechy przypisane danemu przedsiębiorcy bądź przedsiębiorstwu. Firma ma być miejscem, w którym pracownik będzie mógł się realizować w sposób odpowiadający jego potrzebom i oczekiwaniom, także uwzględniając aktualne trendy na rynku.

(am)

work-life balance - to filozofia mówiąca, że konieczne jest utrzymanie równowagi między aktywnością prywatną i zawodową.

Dowiedz się więcej na temat: employer branding | marka | Kadra zarządzająca

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »