Ważne zmiany w przewozach autobusowych w Polsce

Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzić możliwość zawierania przez samorządy umów wieloletnich na przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej - poinformował wwiceminister infrastruktury Rafał Weber. Jak poinformował resort transportu, ​ obecnie umowy z dofinansowaniem z Funduszu Przewozów Autobusowych o Charakterze Użyteczności Publicznej zawierane są co roku. Proponowane zmiany mają na celu wsparcie deficytowych tras w wielu samorządach.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Wieloletnie umowy na transport w Polsce

- Planujemy zmiany zarówno w ustawie o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, jak i Prawo zamówień publicznych. (...) Rozpoczniemy w ciągu najbliższego czasu uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje społeczne. (...) Najważniejsza zmiana, w mojej ocenie, dotyczy możliwości tworzenia umów wieloletnich między wojewodą a organizatorem, ale również między organizatorem i operatorem, który świadczy usługi komunikacyjne - powiedział Weber na posiedzeniu sejmowych komisji Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Zdaniem wiceministra umowy wieloletnie zapewnią stabilność finansowania dla firmy przewozowej, co może ułatwić operatorowi inwestowanie w tabor. Według Webera ta zmiana powinna zostać wdrożona jeszcze w tej kadencji Parlamentu.

Reklama

Fundusz Przewozów Autobusowych o Charakterze Użyteczności Publicznej jest państwowym funduszem celowym. Jego celem jest zapewnienie dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenach, gdzie dotychczas nie było to możliwe z uwagi na niewystarczający poziom środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego.

Wprowadzone regulacje mają przeciwdziałać wykluczeniu transportowemu mieszkańców niewielkich miejscowości poprzez dofinansowanie autobusowego publicznego transportu zbiorowego.

Jak poinformował Weber, na rok 2023 zaplanowano 800 mln zł na dofinansowanie zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Wsparcie dla deficytowego transportu

Dodał, że na początku tego roku blisko 5 tys. linii komunikacyjnych zostało objętych wsparciem.

Wiceminister poinformował też, że w roku 2023 zaplanowano utrzymanie kwoty maksymalnej dopłaty w wysokości do 3 zł za wozokilometr pojedynczej linii komunikacyjnej. Pierwotnie dopłata wynosiła 1 zł, natomiast od początku pandemii ta wartość została podniesiona do 3 zł.

Podczas wczorajszego posiedzenia sejmowe Komisje Infrastruktury i samorządu terytorialnego przyjęły pozytywną opinię do niektórych części ustawy budżetowej na 2023 r. Opinia ta jest przeznaczona dla Komisji Finansów Publicznych.

Posłowie omówili m.in. części planu dochodów i wydatków państwa w zakresie dotyczącym rezerw celowych, budżetów wojewodów ogółem, w zakresie gospodarki mieszkaniowej, Funduszu Dostępności, Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o Charakterze Użyteczności Publicznej czy plan finansowy Krajowego Zasobu Nieruchomości.


PAP
Dowiedz się więcej na temat: transport drogowy | samorządy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »