Waży się przyszłość abonamentu RTV. Minister przyznaje: "Są różnice między resortami"
Nowa ustawa medialna została przekazana do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, nadal jednak nie zostały zakończone konsultacje międzyresortowe. W poniedziałek wiceminister kultury Maciej Wróbel przyznał, że wciąż trwa dyskusja dotycząca źródeł finansowania mediów publicznych. Nie ma bowiem zgody w sprawie abonamentu.
Nowa ustawa medialna mogłaby wreszcie zakończyć temat abonamentu RTV. Jak się okazuje, nie jest to jednak takie proste i w rządzie nie ma zgodności, jak to powinno ostatecznie wyglądać.
Według zapowiedzi nowa ustawa medialna zakłada m.in. likwidację Rady Mediów Narodowych, zmniejszenie liczby kanałów telewizji publicznej, ale bez zapisu o likwidacji TVP Info. Zarządy mediów publicznych, a więc Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz Polskiej Agencji Prasowej, mają być wybierane w konkursach, które będą transmitowane na żywo.
"Ustawa medialna trafiła do prac rządu i jest na etapie wpisania do wykazu prac rządu, ale nie została skonsultowana przez wszystkie resorty" - powiedział w poniedziałek w Radiu Olsztyn wiceminister kultury Maciej Wróbel.
Dodał, że nowa ustawa ma być zgodna z Europejskim Aktem o Wolności Mediów, który zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia pluralizmu i niezależność mediów. Zakłada również reformę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Po przekazaniu ustawy medialnej do KPRM, projekt musi jeszcze przejść konsultacje międzyresortowe i zostać przyjęty przez rząd. Wówczas trafi pod obrady Sejmu i Senatu.
Głównym tematem obecnych rozmów ma być nadal finansowanie mediów publicznych. Wcześniej zapowiadano, że abonament radiowo-telewizyjny zostanie zlikwidowany:
"Tutaj są różnice między resortami. My jesteśmy na stanowisku, że abonament to jest jednak podatek archaiczny, bo na smartfonie można oglądać telewizję, słuchać radia, a nie jest to odbiornik radiowy ani telewizyjny w myśl ustawy o opłatach abonamentowych" - tłumaczył Wróbel.
Przyznał, że także telewizor nie jest dziś już tylko odbiornikiem telewizyjnym, a raczej ekranem używanym w różnych celach.
Obecnie abonament radiowo-telewizyjny opłaca zaledwie jedna trzecia gospodarstw domowych. Równocześnie media publiczne finansowane są z rządowych dotacji. Nowa ustawa medialna ma zakładać przeznaczanie 0,09 proc. PKB na ten cel.