Węgry kolejnym krajem blokującym nielegalny hazard online
Po Grecji teraz Węgry zdecydowały się na rozszerzenie listy blokowanych adresów IP należących do nielicencjonowanych operatorów hazardowych. Węgry są jednym z trzynastu państw Unii Europejskiej, które w skuteczny sposób walczą z niebezpiecznym zjawiskiem niekontrolowanego dostępu do hazardu online. Węgierskie władze chcą zablokować szereg nielicencjonowanych witryn. Co ciekawe, strony te mają swoje polskojęzyczne odpowiedniki, które zagospodarowały aż 40 procent internetowego rynku zakładów wzajemnych nad Wisłą1.
W Polsce trwają konsultacje społeczne na temat nowelizacji ustawy hazardowej. Jednak Ministerstwo Finansów nie zamieściło w projekcie rozwiązań, które stosują Węgry, Grecja, Francja, Dania, Włochy czy Niemcy. Warto podkreślić, że nielicencjonowani operatorzy zagospodarowali aż 91 proc. rynku w Polsce. Obroty legalnie działających firm bukmacherskich w 2013 roku wyniosły niewiele ponad 200 mln złotych, a cały rynek internetowych zakładów wzajemnych jest wart ok. 5 mld złotych.
Ministerstwo Finansów powołuje się na brak społecznego poparcia dla powszechnie wykorzystywanych w Unii Europejskiej narzędzi walki z "szarą strefą".
Tymczasem Polacy w badaniach Millward Brown 2 wyrazili duże poparcie dla wprowadzenia sprawdzonych w Europie metod. Należą do nich m.in. blokowanie adresów IP nielegalnych operatorów. Takie rozwiązanie zapewnia przede wszystkim bezpieczeństwo nieletnim, o co apeluje obecnie KE 3 oraz pozytywnie przekłada się na przychody budżetu państwa, jak i ograniczanie olbrzymiej "szarej strefy".
- Blokowanie witryn operatorów działających bez wymaganych zezwoleń, która ma miejsce niemal w całej Unii Europejskiej, to wbrew pozorom skuteczny sposób na zmotywowanie ich do rejestrowania swojej działalności i odprowadzania podatków. Dzięki temu ogranicza się szarą strefę i zwiększa ochronę nieletnich. Niekontrolowany dostęp do witryn należących do nielegalnych operatorów nie jest problemem tylko w Polsce. Dlatego w szeregu państw unijnych znowelizowano lub właśnie nowelizuje się regulacje prawne w tym zakresie. Transgraniczny charakter tego zjawiska nie ułatwia walki z nieuczciwymi podmiotami. W związku z tym aż 13 państw UE zdecydowało się na - jak wskazuje praktyka - jedyne skuteczne rozwiązanie, jakim jest blokowanie adresów IP witryn nielegalnych e-bukmacherów. Ponadto nie jest wykluczone, że problem zostanie rozwiązany przez Komisję Europejską, która w lipcu tego roku wydała szereg - na razie niewiążących - rekomendacji dotyczących hazardu w internecie. Jednak KE wróci do tematu najwcześniej po 18 miesiącach, kiedy to kraje członkowskie przekażą informacje o wynikach zmian powstałych po wydaniu unijnych zaleceń - mówi Konrad Łabudek, prawnik firmy Fortuna online zakłady bukmacherskie.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Tymczasem w Unii Europejskiej jest wiele państw, które skutecznie - za pomocą blokowania witryn czy urealnienia stawek podatkowych - uporały się już z niebezpiecznym zjawiskiem nielegalnego i niekontrolowanego hazardu w internecie. Przykładami są tutaj przede wszystkim Dania i Włochy, gdzie stosunek "białej" do "szarej strefy" wynosi odpowiednio 77,2 proc. i 78,3 proc. 4
We Włoszech jeszcze w 2006 roku cały rynek należał do nielegalnych operatorów i nie generował żadnych wpływów do państwowej kasy. Natomiast w roku 2011 podatki z tytułu gier losowych online wynosiły już ok. 200 mln euro 5 . Ich śladami poszły Węgry i Grecja, ale czy Polska również zdecyduje się na taki krok?
Krajowa Izba Gospodarcza
1 Roland Berger Strategy Consultants, raport na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 19
2 Badanie Millward Brown, źródło: http://inwestycje.pl/it_ebiznes/Polacy-chca-blokowania-dostepu-do-nielegalnego-hazardu-online;228617;0.html
3 Na podstawie: http://www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1177148,Hazard-w-sieci-wciaga-dzieci-KE-szykuje-zmiany
4 Roland Berger Strategy Consultans, raport na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 57
5 Roland Berger Strategy Consultants, raport na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 39