Whirlpool zainwestuje w Polsce?
Na początku kwietnia Whirlpool ma zdecydować, gdzie powstanie nowa fabryka kuchni. Czy tym razem uda się wygrać ze Słowacją?
Mike Todman, prezes Whirlpool Europe, zapowiada, że najdalej w ciągu kilku tygodni zapadnie decyzja o wyborze lokalizacji pod najnowszą inwestycję Whirlpoola. Światowy koncern AGD wybiera już tylko między Polską a Słowacją.
Dwa projekty
- Rozmowy jeszcze trwają. Decyzja ostateczna zostanie podjęta prawdopodobnie w ciągu kilku najbliższych tygodni. Mówimy o poważnych inwestycjach, dlatego chcemy mieć pewność, że do ich realizacji będziemy mieć odpowiednie warunki - wyjaśnia Mike Todman.
Whirlpool przygotowuje się do dwóch projektów. Pierwszy to przygotowanie produkcji kuchni za około 150 mln zł. W ciągu trzech lat zakład ma produkować ich milion sztuk. W grę wchodzą także inwestycja w centrum rozwoju technologicznego i inwestycja w produkty. Niewykluczone też, że inwestor podzieli te dwa projekty między oba kraje.
- Każde rozwiązanie jeszcze jest możliwe. Wartość całkowitej inwestycji szacujemy na 100 mln EUR - mówi prezes Todman.
Waga atutów
Na pierwszy rzut oka oba kraje oferują takie same warunki: w obu Whirlpool ma już swoje fabryki i z obu jest bardzo zadowolony. Zakład w Popradzie jest ulokowany na terenie parku technologicznego, który umożliwia rozbudowę zakładu. Tam działają także dostawcy Whirlpoola. We Wrocławiu nie brakuje miejsca do zagospodarowania na terenie Polaru. I Polska, i Słowacja zapewniają też dostęp do wykwalifikowanej kadry. Elementem przesądzającym będzie prawdopodobnie wysokość ulg i wartość wsparcia dla inwestora ze strony rządu i samorządu. Polski rząd w lutym zdecydował o przyznaniu inwestorowi wszelkiej dostępnej pomocy publicznej. Zobaczymy, czy to wystarczy.
Jaskółki sukcesu
W Polarze, który razem z długami Whirlpool wykupił w 2002 r. za około 30 mln EUR, produkcja chłodziarek została zwiększona z 300 tys. sztuk do 1 mln sztuk rocznie. Inwestor uruchomił też produkcję zmywarek. Ponad 60 proc. sprzętu z Polski trafia na rynki całej Europy.
- Restrukturyzacja Polaru jeszcze się nie skończyła, ale staramy się, aby wkrótce fabryka dorównała poziomem do światowej klasy. Zakup Polaru wpłynął na zwiększenie udziałów w polskim rynku. W lodówkach i pralkach zajmujemy pierwsze miejsce z udziałami po 33 proc. Z 32 rynków europejskich polski jest jednym z pięciu, do których przykładamy największą wagę. W 2003 r. sprzedaż w Polsce sięgnęła 150 mln EUR, czyli 8 proc. więcej niż rok wcześniej - mówi Mike Todman.