Wiceminister Horała zapowiada kolejowe inwestycje

Do roku 2050 planujemy zbudowanie około 4,5 tys. nowych torów i linii kolei szybkich prędkości w ramach wspólnych inwestycji kolejowych dla Trójmorza - zapowiada wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała. Koszt inwestycji może sięgnąć 60 mld euro.

 4,5 tys. km w ramach inwestycji kolejowych dla Trójmorza

Wiceminister Horała w przemówieniu otwierającym kongres Railway Direction Days 2023 podkreślił szczególne znaczenie rozbudowy i modernizacji sieci kolejowej w regionie dla gospodarek państw Europy Środkowo-Wschodniej, dekarbonizacji systemów transportu, a także dla zwiększenia odporności i zdolności obronnych europejskich państw.

"Trójmorze to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów w Europie. W ciągu ostatnich 20 lat PKB w tym regionie rosło w tempie prawie dwukrotnie szybszym niż w tzw. starej UE" - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK. Podkreślił, że projekty kolejowe są skrojone pod potrzeby poszczególnych krajów i regionu Trójmorza jako całości. Wskazał, że nowa projektowana sieć KDP, czyli inwestycje kolejowe CPK wraz z pozostałymi inwestycjami, np. Rail Baltica i V4, stworzą w przyszłości kolejowy kręgosłup Trójmorza, będąc jednocześnie kluczowym elementem unijnej sieci transportowej TEN-T.

Rail Baltica i V4 to kolejowy kręgosłup Trójmorza

Reklama

"Do roku 2050 planujemy zbudowanie około 4,5 tys. nowych torów i linii kolei szybkich prędkości w ramach wspólnych inwestycji kolejowych dla Trójmorza" - zapowiedział Horała. Jego zdaniem przyczyni się to do m.in. większego uściślenia relacji w obrębie regionu na płaszczyźnie gospodarczej, energetycznej, infrastrukturalnej, a także jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Jak podała spółka CPK, całkowita wartość inwestycji ma wynieść w tym czasie ok. 60 mld euro.

Wiceminister wskazał, że jednym z najistotniejszych projektów polskiego rządu jest budowa Centralnego Portu Komuniakcyjnego. "Inwestycja ta to także połączenie kolejowe z krajami nadbałtyckimi od Talina, przez Łotwę, Litwę, Polskę aż do Bratysławy, Budapesztu" - tłumaczył.

W trakcie kongresu zaprezentowany zostanie raport "KDP w Regionie Trójmorza", opracowany przez firmę konsultingową Steer Group, przedstawiający przegląd projektów infrastrukturalnych Kolei Dużych Prędkości w regionie Trójmorza w perspektywie 2030 roku. Publikacja obejmuje m.in. perspektywę sieciową oraz ekonomiczne i środowiskowe aspekty rozwoju KDP w tym regionie. Uwzględnione zostaną również korzyści związane z bezpieczeństwem i odpornością, wynikające z utworzenia gęstej sieci KDP w regionie.

Przekształcenie infrastruktury transportowej w regionie Trójmorza w nowoczesny, zrównoważony, efektywny i w pełni zintegrowany system transportu publicznego, rozwój sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce i krajach Trójmorza czy stymulacja rozwoju gospodarczego dzięki projektom kolejowym - to jedne z tematów odbywającego się od środy w Warszawie międzynarodowego kongresu Railway Direction Days 2023, organizowanego przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: transport kolejowy | trójmorze | CPK | TEN-T | Rail Baltica
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »