Wiedeń i Bratysława wreszcie bliżej
To informacja ważna nie tylko dla Słowaków i Austriaków, ale i Polaków często odwiedzających obydwa miasta. Teraz łączy je 22-km autostrada, której budowę postulowano od upadku żelaznej kurtyny.
Likwidacja granic (na mocy przepisów z Schengen) ma znakomite zwieńczenie w postaci oddania do użytku autostrady A6, która łączy przejście w Kittsee z autostradą A4 (z Wiednia wzdłuż Dunaju na Wschód). Podróżujący między najbliżej w Europie położonymi stolicami nie mogą jednak zapomnieć o obowiązkowej w Austrii winiecie potwierdzającej opłatę autostradową.
Droga kosztowała 146 mln euro, budowała ją wiedeńska spółka Asfinag. Podróż między stolicami będzie teraz krótsza o 20 minut. Przygotowania do jej powstania trwały od 1992 roku. Przez 12 lat jedynie dyskutowali o niej politycy z obydwu krajów. Pierwszy konkretny krok zrobili Słowacy, którzy w 1999 r. otworzyli odcinek z Bratysławy do przejścia w miejscowości Jarovce. Część austriacka miała być otwarta już trzy lata temu. Ówczesny prezydent tego kraju Thomas Klestil przyznał jednak w marcu 2004 roku, że Austria nie wywiązała się z obietnicy przez kłopoty z ustaleniami między władzami krajów związkowych Burgenland i Dolna Austria.
Władze Słowacji i Austrii liczą, że autostrada poprawi wymianę handlową. W pierwszych ośmiu miesiącach eksport ze Słowacji do Austrii wzrósł o 23 proc., z Austrii na Słowację o 18 proc. Przy lepszej infrastrukturze drogowej zwyżka mogła być jeszcze większa.
* Układ z Schengen został zawarty w miejscowości Schengen w Luksemburgu, 14 czerwca 1985 roku. Porozumienie znosi kontrolę osób przekraczających granice między państwami członkowskimi, a w zamian za to wzmacnia współpracę w zakresie bezpieczeństwa i polityki azylowej. Układ dotyczy również współpracy przygranicznej policji.