Wild: Linia Podłęże - Piekiełko skróci czas dojazdu do CPK
Planowana linia kolejowa Podłęże-Piekiełko, która przyspieszy dojazd z Nowego Sącza do Krakowa pozwoli też szybciej dotrzeć podróżnym do Centralnego Portu Komunikacyjnego - podał we wtorek pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.
Jak zaznaczył, dzięki nowej trasie podróż koleją z Nowego Sącza przez Kraków do CPK zajmie niewiele ponad dwie godziny. - Inwestycja nazywana Podłęże - Piekiełko, pomimo że nie jest przewidziana w programie CPK, bo już została przyjęta i jest wdrażana w ramach Krajowego Programu Kolejowego, tworzy z programem CPK gigantyczna synergię, dającą dojazd w niewiele ponad dwie godziny do najlepiej skomunikowanego miejsca w Polsce (CPK) - powiedział Wild dziennikarzom w Nowym Sączu.
Przedsięwzięcie potocznie nazywane "Podłęże - Piekiełko" zakłada wybudowanie 58,5 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.
Według przeprowadzonych analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków - Zakopane, w czasie krótszym niż dwie godziny a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej jednej godziny.
- Nowy Sącz, jeśli chodzi o dostępność do reszty kraju, jest wciąż na poziomie co najwyżej XX-wiecznym, a niektórzy twierdzą że na poziomie XIX wieku - ocenił Wild i dodał, że program CPK nie "spowoduje zahamowania impetu, który został nadany podstawowej inwestycji jeśli chodzi o transport kolejowy, czyli Podłęże - Piekiełko".
Zapewnił, że przygotowania do tej inwestycji są zgodne z założonym harmonogramem - PKP Polskie Linie Kolejowe wyłoniły w przetargu wykonawcę dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla dwóch przedsięwzięć: modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz oraz budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark / Mszana Dolna.
Prace te wykona konsorcjum, którego liderem jest spółka Egis Rail za ponad 221 mln zł. Realizacja prac przygotowawczych planowana jest w latach 2018 - 2021.
Według Wilda, umowa z wykonawcą projektu powinna zostać podpisana "w najbliższych dniach".
Szacowana wartość inwestycji według różnych źródeł to od 6 do 9 mld zł. Pierwszy etap, czyli prace przygotowawcze i projektowe - zapewnił wiceminister - będą finansowane ze środków unijnych pochodzących z obecnej perspektywy UE.
Etapy drugi i trzeci, obejmuje prace budowlane planowane są do realizacji odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-26. Wild zapewnił, że będą one ubiegać się o finansowanie z przyszłego budżetu UE. "Tutaj działania są podejmowane i są stawiane przez rząd na bardzo wysokim priorytecie".
Jednocześnie pełnomocnik rządu ds. budowy CPK poinformował, że w dalszej perspektywie około roku 2025 możliwe jest przedłużenie do Nowego Sącza nowej bezpośredniej linii kolejowej, która miałaby łączyć CPK z Kielcami i Tarnowem.
- CPK to program, który swoim zasięgiem i wpływem obejmuje obszar całej Polski. Jednym z jego głównych celów jest likwidacja wykluczenia transportowego - zapewnił Wild.
Kandydatka PiS na prezydenta Nowego Sącza Iwona Mularczyk zaznaczyła, że rozwój komunikacji drogowej i kolejowej na Sądecczyźnie to jest priorytetem nie tylko dla mieszkańców i rodzimych przedsiębiorców, ale też turystów, którzy przyjeżdżają tam wypoczywać.
Centralny Port Komunikacyjny ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Pod obszar ewentualnej inwestycji wyznaczone są obecnie trzy gminy: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski). Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie; docelowo będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.