Reklama

Wild: Nie zamierzamy pobierać opłat za przejazd autostradą A2

Nie zamierzamy pobierać opłat za przejazd autostradą A2 z Warszawy do Łodzi - powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.

Reklama

Wild odpowiadał w Sejmie na pytanie Cezarego Grabarczyka (PO) o to, "kiedy ten odcinek zostanie objęty opłatami". "Kiedy cała autostrada będzie autostradą płatną" - pytał poseł.

- Mam dobrą wiadomość dla mieszkańców Warszawy i Łodzi i osób, które w przyszłości będą podróżować do Centralnego Portu Komunikacyjnego - powiedział Wild. Dodał:

- Nie zamierzamy pobierać opłat za odcinek miedzy Warszawą i Łodzią.

Modernizacja linii Chabówka - Nowy Sącz pochłonie 3 mld zł i będzie realizowana w ramach największego projektu kolejowego w Polsce od kilkudziesięciu lat, potocznie nazywanego "Podłęże - Piekiełko" - poinformował wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild. Etap realizacji jest przewidziany na lata 2020 - 2023" - powiedział Wild.

Dodał, że w kolejnej perspektywie unijnej prace budowlane obejmą budowę nowej linii Podłęże - Szczyrzyc i Tymbark - Mszana Dolna. - Tutaj mówimy o kosztach sięgających 4 mld zł - stwierdził wiceminister.

Inwestycja "Podłęże - Piekiełko" zakłada wybudowanie nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice na południowy wschód od Krakowa i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.

Zrealizowanie inwestycji spowoduje, że z Krakowa do Nowego Sącza najszybszy pociąg przejedzie w godzinę. Obecnie przejazd pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza zabiera od 2 godzin 45 min. do 3 godzin 45 min.

Inwestycja skróci też radykalnie czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego. Wyniesie on około 1 godz. 40 minut zamiast 3 godzin 30 min. obecnie.

......................

Tymczasem trzech wykonawców zgłosiło chęć wykonania analizy technicznej niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej, a także opracowania programu funkcjonalno-użytkowego dla dobudowy trzeciego pasa ruchu na autostradzie A2.

Poinformował o tym we wtorek PAP rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Maciej Zalewski. Zaznaczył, że w łódzkim oddziale GDDKiA otwarto właśnie oferty. - Należy podkreślić, że jest to wstępny etap, kolejnym po uzyskaniu decyzji środowiskowej - co jest wymagane prawem także przy rozbudowie istniejących dróg - będzie ogłoszenie przetargu w systemie projektuj i buduj i w konsekwencji realizacja - wyjaśnił.

Dodał, że wybór najkorzystniejszej oferty w tym postępowaniu, przewidziany jest na 20 marca tego roku. Kwota jaką zamawiający jest w stanie przeznaczyć na realizację zamówienia, to blisko 3,27 mln zł.

Dobudowę m.in. trzeciego pasa ruchu na odcinku autostrady A2 od Łodzi do Warszawy zapowiedział w grudniu ub. roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Inwestycja polegać będzie na dobudowie po jednym pasie ruchu od węzła "Łódź Północ" do węzła "Pruszków" trzeciego pasa ruchu, a na odcinku węzeł "Pruszków" - węzeł "Konotopa" czwartego pasa ruchu. Dobudowa będzie realizowana po wewnętrznych stronach obu jezdni istniejącej autostrady A2, z wykorzystaniem istniejącego szerokiego pasa dzielącego (pasa rozdziału), posiadającego rezerwę pod takie właśnie poszerzenie.

Według resortu infrastruktury realizacja inwestycji pozwoli na dostosowanie parametrów technicznych autostrady A2 do istniejącego i prognozowanego natężenia ruchu. Zwiększy się przepustowości i usprawnieni połączenia drogowe między Warszawą a Łodzią w kontekście planowanego do realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Zakłada się, że prace przygotowawcze będą trwać maksymalnie do 2021 roku. Ich koszt jest szacowany na około 7 mln zł. Natomiast na samą realizację powinno się przewidzieć okres nawet do 3 lat, z uwagi na planowane prace bez zamykania odcinka dla ruchu. Łączny koszt rozbudowy o jeden pas może wynieść ok 600 mln zł.

Realizujemy ambitne plany, z których najważniejsze to program dróg krajowych i program kolejowy; te inwestycje trwają i pozwalają wykorzystywać w sumie ponad 200 mld zł z funduszy unijnych - powiedział ostatnio minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Te inwestycje trwają i pozwalają wykorzystywać środki unijne, z których może skorzystać Polska w tak dużej wysokości. To w sumie ponad 200 mld zł, które przeznaczamy, będziemy przeznaczać na budowę wygodnych i bezpiecznych dróg ekspresowych i autostrad oraz modernizację tysięcy kilometrów szlaków kolejowych w Polsce" - powiedział Adamczyk.

Zaznaczał, że "Polska jest jedna". "Musimy o tym stale pamiętać, także w inwestycjach infrastrukturalnych; także w tych przedsięwzięciach inżynieryjnych. Inwestujemy zarówno w tunel w Świnoujściu, jak i w szlak Via Carpatia, Via Baltica, inwestujemy w wiele przedsięwzięć drogowych w całym kraju, w każdym z regionów" - zaznaczał.

"Tak samo zależy nam na skończeniu drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku, jak i doprowadzeniu autostrady A2 do Białej Podlaskiej; realizujemy zarówno obwodnicę Sanoka, drogę ekspresową, obwodnicę Chełma, jak i północną obwodnicę Krakowa. Nie ma tutaj różnic, każdy z Polaków zasługuje na bezpieczną komunikację drogową, a szczególnie tam, gdzie ta komunikacja dziś zagraża użytkownikom naszych dróg" - mówił Adamczyk.

Jak powiedział szef resortu, na "dofinansowanie inwestycji na drogach samorządowych gminnych i powiatowych w ciągu trzech ostatnich lat przeznaczyliśmy 2,5 mld zł". "W 2019 roku na przebudowę, rozbudowę i budowę dróg gminnych i powiatowych w ramach Funduszu Dróg Samorządowych przeznaczymy 6 mld zł" - podał szef resortu. "Poziom dofinansowania z funduszu może sięgać nawet 80 proc. wartości inwestycji, a górny limit dofinansowania to 30 mln zł. To nam pozwoli realizować inwestycje większe" - przypomniał.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2018

Dowiedz się więcej na temat: autostrada | autostrady i drogi ekspresowe | autostrada za darmo | A2

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »