Wkrótce sprawy urzędowe załatwisz zdalnie. Rząd przyjął projekt
Zainteresowanie e-usługami jest rekordowe. Z profilu zaufanego korzysta 11 milionów Polaków. Wkrótce czekają ich zmiany. W przyszłym roku będzie można zdalnie załatwić podstawowe sprawy urzędowe.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Możliwość meldunku czy pobranie zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego on-line - zakłada przyjęty przez Radę Ministrów projekt noweli ustawy m.in. o dowodach osobistych. Rząd chce umożliwić obywatelom załatwianie podstawowych spraw urzędowych zdalnie - dodano.
"Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych, ustawy o ewidencji ludności, ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra cyfryzacji" - poinformowała we wtorkowym komunikacie Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Jak wskazano w nim, "rząd chce umożliwić obywatelom załatwianie podstawowych spraw urzędowych zdalnie - przy pomocy prostych, intuicyjnych i dedykowanych konkretnym czynnościom usług elektronicznych".
"Zaproponowane rozwiązania przyspieszą załatwianie spraw oraz zredukują ilość papierowej dokumentacji. Wśród nowych usług on-line będzie m.in. możliwość zameldowania się czy pobrania zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego"- czytamy.
W komunikacie podkreślono, że ostatnie kilka lat "to przełomowe zmiany w zakresie usług cyfrowych".
"Zainteresowanie e-usługami jest rekordowe - tylko w 2020 r. ponad 4 mln osób założyło profil zaufany, dzięki któremu można potwierdzić swoją tożsamość w internecie" - napisano.
Jak podano, obecnie z profilu zaufanego korzysta ponad 11 mln Polaków. Wśród nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, które do tej pory rząd udostępnił obywatelom są m.in.: e-PIT, e-zwolnienia, e-recepty, zgłoszenie narodzin dziecka, dowód z warstwą elektroniczną, elektroniczne wnioski "500 plus" i "300 plus" czy pełna obsługa pomocy dla przedsiębiorców w ramach tarczy Antykryzysowej.
Wśród przyjętych przez rząd rozwiązaniach znalazła się m.in. podstawa prawna do stworzenia usług elektronicznych dostępnych po uwierzytelnieniu obywatela w systemie teleinformatycznym. Usługi zostaną zaimplementowane w witrynie gov.pl. Do skorzystania z usług potrzebne będzie posiadanie np. profilu zaufanego lub profilu osobistego (wydawanego z dowodem osobistym).
Przy pomocy nowych usług możliwe będzie m.in. pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach, którym dane osobowe osoby korzystającej z usługi lub jej dzieci zostały udostępnione z rejestru PESEL; zameldowanie oraz wymeldowanie się; zgłoszenie wyjazdu z kraju oraz powrotu; pobranie z rejestru PESEL zaświadczenia zawierającego pełny lub częściowy odpis danych dotyczących danej osoby oraz jej dzieci; pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach, którym dane osobowe osoby korzystającej z usługi lub jej dzieci zostały udostępnione z Rejestru Dowodów Osobistych; pobranie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych w rejestrze stanu cywilnego; pobranie zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego o stanie cywilnym.
Jak podano w komunikacie, nowe usługi zaczną wchodzić w życie sekwencyjnie od 3 marca 2022 r.