Właściciel Pepco na skraju bankructwa. Co dalej ze sklepami w Polsce?
Pepco ma powody do obaw. Wszystko przez problemy właściciela sieciówki. Główny akcjonariusz sieci Pepco - Steinhoff International stoi na granicy bankructwa. Sąd w Holandii przyjął wniosek firmy o rozpoczęcie procesu restrukturyzacji. Jak to wpłynie na działalność sklepów? Okazuje się, że klienci mogą być na razie spokojni.
Pepco obserwuje czarne chmury nad głową. Ma to związek z problemami głównego akcjonariusza. Holding Steinhoff International, choć ma swoją główną siedzibę w RPA, jego działalność wykracza poza afrykański kraj. Firma jest m.in. głównym udziałowcem w popularnej w Polsce sieci tanich sklepów Pepco - posiada łącznie 72 proc. akcji.
Ostatnio sieć rozpoczęła ekspansję na innych, europejskich rynkach, w tym m.in. w Czechach czy w Niemczech. Jednak sytuacja jej właściciela jest trudna. Steinhoff International stoi na skraju bankructwa, co potwierdza fakt, że władze spółki złożyły wniosek o restrukturyzację, który zatwierdził sąd w Amsterdamie.
Firma, która zatrudnia ok. 90 tys. pracowników, nie zdołała spłacić do 30 czerwca br. zobowiązań, które na ten dzień sięgały kwoty 10,4 mld euro (ok. 46 mld zł). O problemach holdingu mówiło się już od dłuższego czasu. Sięgają one m.in. skandalu księgowego z 2017 r., który wywołał lawinę pozwów składanych przez akcjonariuszy spółki, a którzy domagali się odszkodowania za poniesione straty.
Jednak jak tłumaczy Grzegorz Dróżdż, analityk Conotoxia Ltd. w komentarzu dla serwisu money.pl, upadłość właściciela jawiąca się na horyzoncie nie powinna wpłynąć na działanie sklepów Pepco. - W przypadku rozwiązania spółki matki zazwyczaj działalność niezależnych operacyjnie spółek pozostaje nienaruszona. W niektórych sytuacjach spółki córki mogą być przeniesione do innej spółki w wyniku fuzji lub przejęcia, umożliwiając im kontynuację działalności pod nowym właścicielem - stwierdził Dróżdż, cytowany przez portal.
Pepco działa w Polsce od początku tego wieku. W ciągu 20 lat sieć otworzyła w Polsce blisko 1200 placówek (stan na koniec 2022 r.). W ostatnim czasie marka rozpoczęła swój rozwój w innych krajach, tj. Czechy, Słowacja, Rumunia czy Węgry.
W ostatnim roku Pepco zadebiutowało też w Niemczech, gdzie otworzyło 18 sklepów, a w najbliższym czasie planuje otworzyć kolejnych 17. Docelowo sieć chce posiadać u naszych zachodnich sąsiadów do 2000 placówek.
Z raportu finansowego Pepco Group, obejmującego III kw. roku obrotowego 2022-23 wynika, że spółka wygenerowała 1,370 mld euro przychodów. Oznacza to wzrost o 12,5 proc., wobec analogicznego okresu rok wcześniej.
Władze spółki wskazały, że pomimo trudnych warunków handlowych, firma powinna poprawić marżę w drugiej połowie roku obrotowego 2023.