Wódka dla wybrednych Polaków
W 2008 r. Brown Forman planuje zwiększyć u nas sprzedaż tej wódki o kolejne 20 proc. Chce wykorzystać modę na drogie alkohole.
Sprzedaż wódek premium i importowanych rośnie najszybciej. Ich udział w rynku w ujęciu ilościowym przekroczył w 2007 r. 20 proc. W tym roku ich sprzedaż także będzie rosnąć najszybciej.
W 2007 r. Polacy kupili 7,2 mln l Finlandii, o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej - podała w najnowszym raporcie amerykańska firma Brown Forman, właściciel fińskiej marki. Na nasz kraj przypadło blisko 30 proc. jej światowej sprzedaży, która zwiększyła się o 19,6 proc. Dzięki tak szybkiemu wzrostowi sprzedaży Polska umocniła się na pierwszym miejscu wśród krajów, gdzie dostępna jest ta wódka.
- Zwiększyliśmy przewagę nad zajmującymi drugie miejsce Stanami Zjednoczonymi - mówi Bibianna Konieczna-Sano, dyrektor marketingu Brown Forman Polska. Finlandia jest liderem wśród wódek sprowadzanych do Polski z zagranicy. Natomiast w całym segmencie rynku premium - do którego oprócz wódek importowanych zaliczane są także drogie wódki wytwarzane w Polsce - zajmuje czwarte miejsce. Wyprzedzają ją należący do Central European Distribution Corporation Bols, produkowany przez Belvedere Sobieski oraz Wyborowa.
Brown Forman szacuje, że w 2008 r. sprzedaż Finlandii w Polsce ponownie pójdzie w górę, niewykluczone, że o ok. 20 proc. Firma liczy, że uda się jej wykorzystać modę na drogie, markowe wódki. - Sprzedaż produktów z tzw. kategorii premium i importowanych rośnie teraz najszybciej i wszystko wskazuje na to, że ten trend się utrzyma w najbliższych miesiącach - mówi Bibianna Konieczna-Sano.
Firma badawcza Nielsen policzyła, że od stycznia 2007 r. do lutego 2008 r. wartość sprzedaży drogich wódek krajowych oraz z importu zwiększyła się w Polsce o 25 proc. Ich udział w rynku - szacowanym na ok. 8,2 mld zł - wyniósł 28,3 proc. W tym samym czasie wartość całego rynku wódki zwiększyła się o 17 proc.
- Od dłuższego czasu zwiększa się lojalności polskich konsumentów wobec znanych marek, do których jakości mają zaufanie. Za tę gwarancję są skłonni zapłacić wyższą cenę - uważa Krzysztof Grudziński, prezes firmy V&S Luksusowa z Zielonej Góry, która oferuje na naszym rynku szwedzką wódkę Absolut. Na umacnianiu pozycji swoich marek wśród drogich alkoholi zamierza się skoncentrować firma Belvedere, wicelider polskiego rynku wódki, który w najbliższy poniedziałek zadebiutuje na warszawskiej giełdzie. - Będziemy wychodzić z segmentu ekonomicznego - zapowiada Krzysztof Tryliński, prezes Belvedere.
Sztandarową marką jego firmy w Polsce i na świecie jest zaliczana do kategorii premium wódka Sobieski. Belvedere chce produkować i sprzedawać ją w kolejnych krajach. Wczoraj rosyjska gazeta "Kommiersant" podała, że firma może przejąć tamtejszą fabrykę wódki Kristall. Spółka odmówiła "Rz" komentarza w tej sprawie. Polskim rynkiem wódki premium interesują się producenci marek zagranicznych, głównie ze Wschodu. W ostatnich tygodniach giełdowa spółka Ambra wprowadziła do polski rosyjską wódkę Russian Standard.
Więcej w "Rzeczpospolitej"