Wpływy reklamowe wzrosły o 20 proc.
W 2010 roku łączne cennikowe przychody reklamowe głównych stacji telewizyjnych wzrosły o 20 proc.
wobec 2009 roku. TVP 1, TVP 2, Polsat i TVN uzyskały ze sprzedaży reklam w 2010 r. w sumie 9,8 mld zł - podał Presserwis na podstawie danych Nielsen Audience Measurement za okres 1 stycznia - 30 grudnia 2010 r. (dane cennikowe nie uwzględniają udzielanych przez stacje rabatów).
Liderem wpływów był, tak jak przed rokiem, TVN - wyniosły one 3,1 mld zł (o 12 proc. więcej niż w 2009 roku), przed Polsatem - 2,9 mld zł (wzrost o 13 proc.), TVP 1 - 2,3 mld zł (wzrost o 31 proc.) i TVP 2 - 1,5 mld zł (wzrost o 35 proc.).
Nowy rok na rynku reklamy zaczyna się dość nerwowo ze względu na niepewność co do wielkości budżetów reklamodawców. Z jednej strony mamy dobrą sytuację makroekonomiczną, z drugiej niepewność klientów: nawet firmy, które dużo inwestowały w 2010 roku, nie składają teraz odważnych deklaracji. Na razie budżety klientów pozwalają szacować wzrost reklamy telewizyjnej na dwa, trzy lub cztery procent. Myślę, że szansa na większe wydatki będzie dopiero w drugiej połowie roku" - powiedział cytowany przez Presserwis Piotr Piętka, wiceprezes domu mediowego Starcom.
Telewizje swoich planów cenowych nie zdradzają.
Wielkość podwyżek ureguluje stosunek popytu na czas reklamowy do jego podaży. Na pewno ceny wzrosną co najmniej o tyle, na ile przewidujemy wzrost rynku - Presserwis cytuje Zbigniewa Badziaka, dyrektora biura reklamy i handlu TVP. Ostrożna estymacja tego wzrostu to 4-5 proc., a optymistyczna 5-7 proc.