Wskaźnik oczekiwań konsumentów wciąż ujemny
W I kw. wskaźnik oczekiwań gospodarczych konsumentów w Polsce wzrósł, ale wciąż jest ujemny - GfK Polonia
- Wskaźnik oczekiwań gospodarczych konsumentów w Polsce w I kwartale 2012 r. wyniósł minus 6,2 pkt. wobec minus 38,3 pkt. na koniec 2011 r. - wynika z badania GfK Consumer Climate Europe za pierwszy kwartał 2012 roku. "Wysokie poziomy wzrostu (gospodarczego w Polsce - PAP) są głównie efektem silnej gospodarki krajowej, która poprawiła się w obszarach produkcji oraz inwestycji. Te pozytywne wyniki mają wpływ na opinie konsumentów, którzy szacują poziom rozwoju gospodarczego na -6,2 punktu. Tak wysokiego wyniku nie odnotowano od jesieni ubiegłego roku. W grudniu, ta wartość na krótko spadła do -38,3 punktu" - napisano w piątkowym komunikacie.
"Niemcy są jedynym państwem, które uzyskało pozytywny wynik (wskaźnik wartości w tym kraju wynosi 7,2 punktu). Zarówno w Polsce (-6,2 punktu), jak i we Francji (-10,4 punktu) konsumenci postrzegają przyszłość nieco lepiej niż w poprzednim miesiącu. W obu krajach wskaźnik zaufania zwiększył się o blisko 20 punktów w porównaniu z zeszłym miesiącem" - dodano.
Z badania wynika, że wskaźnik ocen przyszłego dochodu rozporządzalnego wyniósł -14 pkt., i jest to drugi wynik w UE, a wskaźnik konsumpcji wyniósł -3,6 pkt., co daje Polsce trzecie miejsce w zestawieniu.
"Konsumenci w państwach Unii Europejskiej w różny sposób oceniają swój przyszły dochód rozporządzalny. W krajach o lepszych perspektywach gospodarczych obywatele pozytywnie postrzegają swoją sytuację ekonomiczną. Największy optymizm wśród Europejczyków przejawiają Niemcy (34,3 punktu). Drugie i trzecie miejsce, z dużą różnica punktów, zajmują Polska (-14 punktów) i Austria (-21,2 punktu). Najgorsze wyniki oceny oczekiwań dotyczących dochodów odnotowano w krajach silnie dotkniętych kryzysem tj. w Grecji (-60,2 punktu), we Włoszech (-48,4 punktu) i w Portugalii (-46,4 punktu)" - napisano w komunikacie.
"Działania oszczędnościowe oraz perspektywa niskiego wzrostu gospodarczego sprawiają, że konsumenci w wielu europejskich państwach nie są zbyt skłonni do zakupów. Z zestawienia wskaźnika konsumpcji wynika, że Niemcy uzyskali 38,6 punktu (jest to najwyższa wartość wskaźnika), a następnie Austriacy 26,6 punktu. Trzecie miejsce w zestawieniu zajmuje Polska (-3,6 punktu). Na końcu zestawienia są Wielka Brytania (-49,5 punktu), gdzie obywatele spodziewają się drastycznych cięć i podwyżek podatków, a także pogrążona w kryzysie Grecja (-48,5 punktu) i Portugalia (-41,5 punktu)" - dodano. W sondażu zaznaczono, że "Polacy mają nadzieję na znaczną poprawę na rynku zatrudnienia w nadchodzących tygodniach i miesiącach". Wyniki badań pochodzą z międzynarodowego badania "GfK Consumer Climate MAXX", opartego na wywiadach przeprowadzanych co miesiąc z konsumentami ze wszystkich krajów Unii Europejskiej. W Polsce przeprowadzono 1000 wywiadów.