Wskaźnik optymizmu konsumentów spadł o 7 pkt.
W grudniu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) spadł o ponad 7 punktów i przyjmuje obecnie war-tość 74,57 pkt. Spadek ten zniwelował wzrost z ostatnich pięciu miesięcy - po raz ostatni wskaźnik WOK znajdował się na zbliżonym poziomie w czerwcu.
Głównym motorem spadku nastrojów społecznych w grudniu były oceny bieżącej i przyszłej sytuacji gospodarczej kraju. Wskaźnik klimatu gospodarczego spadł o blisko 12 punktów i przyjmuje obecnie wartość 59,91 pkt. Inna składowa WOK - wskaźnik skłonności do zakupów spadł o niecałe 4 punkty i przyjmuje wartość 84,61 pkt.
Na grudniowy spadek nastrojów wśród konsumentów złożyły się, jak się wydaje dwa czynniki. Po pierwsze, należy zauważyć, że grudzień niemal zawsze w przeszłości przynosił pogorszenie nastrojów. Można zatem w tej sytuacji mówić o sezonowości obserwowanego spadku. Drugim czynnikiem, który mógł w sposób istotny zaważyć na grudniowych wynikach, była niepewność konsumentów co do rozstrzygnięć negocjacji z Unią Europejską. Ostatnie badanie przeprowadzone zostało przed szczytem w Kopenhadze, a więc respondenci nie mogli znać jeszcze ostatecznych wyników negocjacji, które przed szczytem rodziły wiele obaw.