Wskazówki jak bezpiecznie kupować w internecie

Pamiętaj o kilku prostych zasadach, dzięki którym twoje zakupy w internecie będą bezpieczne.

1. Sprawdź sklep

Zanim przystąpisz do zakupu, w pierwszej kolejności powinieneś upewnić się, że wybrany sklep internetowy jest wiarygodny i bezpieczny. Na stronie e-sklepu powinny być zamieszczone informacje na temat sprzedającego. Jeżeli na stronie nie można znaleźć takich danych jak pełna nazwa sklepu, adres czy danych rejestrowych firmy (KRS, NIP) zachowaj ostrożność i rozważ zakupy w innym sklepie.

2. Upewnij się za co płacisz

Zakupy w internecie kuszą nas niskimi cenami. Pamiętaj, że wszystkie informacje o cenie muszą być umieszczone przy produktach i powinny być przejrzyste dla kupujących. Sklep powinien również dokładnie informować o kosztach przesyłki oraz o dodatkowych opłatach związanych z wybraną formą płatności. Jeżeli koszty wysyłki nie zostały podane lub ich wyliczenie jest niejasne, to należy liczyć się z nieprzyjemnymi niespodziankami. Gdy informacje o kosztach wysyłki na poszczególnych stronach sklepu różnią się od kosztów wysyłki podanych w koszyku zakupowym, to powinieneś nabrać podejrzeń.

Reklama

3. Przyjrzyj się zapisom o czasie dostawy

Zdarza się, że firmy dość luźno traktują czas dostawy produktu umieszczając informacje uzupełniające w przypisach. Często małą czcionką widnieje zapis: "terminy dostawy nie są wiążące". W takich sytuacjach zachowaj ostrożność, zwłaszcza jeśli zależy Ci na szybkiej i sprawnej realizacji zamówienia. Najlepiej, gdy sklep podaje nieprzekraczalny termin, do którego możemy się spodziewać otrzymania zamówionego produktu.

4. Korzystaj z bezpiecznego transferu danych

Warto robić zakupy w sklepach, które zapewniają zaszyfrowaną transmisję danych płatności, tak aby nie mogły one zostać przechwycone. Dzięki temu dane bankowe klientów są bezpieczne. Symbol żółtej kłódki na stronie płatności gwarantuje, że transmisja danych jest zaszyfrowana i nikt niepożądany ich nie wykorzysta.

5. Chroń swoje dane

Kolejnym ważnym punktem jest sprawdzenie czy e-sklep zamieszcza informacje o ochronie danych osobowych kupującego. Często zgody na wykorzystywanie udostępnianych przez Ciebie danych są uzyskiwane w sposób niezgodny z prawem. W takich przypadkach istnieje prawdopodobieństwo, że sklep będzie sprzedawać nasze dane wątpliwym podmiotom lub zacznie zasypywać nas materiałami reklamowymi.

6. Wypróbuj obsługę klienta

Jeśli masz wątpliwości lub pytania na temat oferty skontaktuj się z działem obsługi klienta. Szybko przekonasz się, jak w rzeczywistości wygląda obsługa klientów. Jeżeli nie otrzymasz szybkiej i konkretnej odpowiedzi to istnieje ryzyko, że możesz mieć również trudności po dokonaniu zakupu, gdy pojawią się problemy.

7. Przeczytaj opinie innych kupujących

Jeśli masz wątpliwości, sprawdź, co piszą o sklepie jego klienci w internecie. Warto zwrócić uwagę na pojawiające się opinie, zwłaszcza te negatywne. Jeżeli sklep internetowy pozwala klientom na bezpośrednie oceny i pokazuje ich wynik na swojej stronie internetowej, to jest to dla kupujących dodatkowa informacja o jakości i kulturze danego sprzedawcy.

8. Nie zapominaj, że masz prawo do odstąpienia od umowy

Pamiętaj, że z niewielkimi wyjątkami zakupione towary można zwrócić w ciągu 10 dni. W tym celu wystarczy złożyć na piśmie oświadczenie o odstąpieniu od umowy, które musi zostać wysłane w ciągu 10 dni. Unikaj sprzedawców, którzy usiłują ograniczyć to prawo np. przyjmując zwroty towarów tylko w oryginalnym opakowaniu lub wykluczają możliwość zwrotu towarów promocyjnych. Profesjonalne sklepy, z kolei, często wydłużają czas na zwrot towaru nawet do 30 dni i często opłacają przesyłkę zwrotną, co znacznie ułatwia zakupy.

9. Unikaj pułapek w regulaminie

Niektórzy sprzedawcy formułują swoje ogólne warunki handlowe w sposób niekorzystny dla klienta. Na przykład, gdy zostajemy obciążeni ryzykiem utraty lub uszkodzenia towaru w czasie transportu. Jest to częsta praktyka, więc warto czytać uważnie i unikać takich sklepów.

Autor: Julia Mandel, Izba Gospodarki Elektronicznej

Dowiedz się więcej na temat: kupowanie | zakupy online | bezpieczeństwo | bezpiecznie | twoje | kupować
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »