Współpraca ZUS i KRUS z kasami chorych

Rada Ministrów zaakceptowała informację o współpracy ZUS i KRUS z kasami chorych oraz o ściągalności składek na ubezpieczenie zdrowotne w miesiącach styczeń - październik 2000 r.

Rada Ministrów zaakceptowała informację o współpracy ZUS i KRUS z kasami chorych oraz o ściągalności składek na ubezpieczenie zdrowotne w miesiącach styczeń - październik 2000 r.

Współpraca z ZUS

:

W dokumencie stwierdzono, że ZUS na bieżąco przekazuje wpływy ze składek od ubezpieczonych do kas chorych.

Natomiast inne elementy współpracy budzą zastrzeżenia. Podstawowym problemem jest uzyskanie dobrych, pełnych danych o liczbie członków kas chorych, nie mówiąc o szczegółowych danych osobowych i powiązanych z nimi danych o przypisach i faktycznie dokonywanych wpłatach składek przez poszczególnych ubezpieczonych. Ze względu na brak tych danych, kasy chorych nie mogąw obecnym roku samodzielnie i starannie zaplanować przychodów ze składek na 2001 r. oraz samodzielnie i wiarygodnie określić liczbę ubezpieczonych (w tym liczbę osób powyżej 60 roku życia). Potrzeba dysponowania dobrymi danymi o ubezpieczonych jest też bardzo ważna przy wyznaczaniu kwot wyrównania finansowego między kasami chorych na następny rok. Kolejną konsekwencją takiego stanu danych jest niemożność sprawdzenia przez kasy chorych, którzy ubezpieczeni nie płacą składek, a zatem nie mają prawa (lub wygasa ono w ciągu 30 dni) do świadczeń zdrowotnych. Ważnym problemem jest też rozliczanie zaliczkowo składek przekazanych kasom. Istotne jest, aby ZUS identyfikował napływające składki, tj. rozpoznawał do której kasy są one kierowane. Przeciętnie 56 procent składek w I kwartale i 67 procent w II kwartale 2000 r. jest zidentyfikowanych jako przynależnych do poszczególnych kas, ale budzi to duże zastrzeżenia i nie może być rzetelną i jedyną podstawą dzielenia składek pomiędzy kasy.

Reklama

Współpraca z KRUS

Kasy chorych mają tu podobne problemy jak z ZUS, choć ich skala jest dużo mniejsza. Wynika to nie tylko z mniejszej liczby osób ubezpieczonych poprzez KRUS, ale i z tego, że większość tych osób ma składkę na ubezpieczenie zdrowotne opłacaną z budżetu państwa (z wyjątkiem osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej oraz emerytów i rencistów rolnych). Dane o ubezpieczonych mają dużo mniejsze wady niż ZUS-owskie. KRUS przedstawił jednoznaczne liczby osób ubezpieczonych, ich rodzin oraz dane o przypisach składek. Jedyną wadą tych danych jest to, że nie ma w nich podziału według grup wiekowych (tj. do 60 roku życia i powyżej). Ta informacja jest ważna, ponieważ jest wykorzystywana przy wyznaczaniu kwot wyrównania finansowego między kasami chorych.

Przewidywany i rzeczywisty pobór składek na ubezpieczenie zdrowotne odprowadzanych przez ubezpieczonych w styczniu - październiku 2000 r. (przy zakładanej ściągalności 96,9 procent).

Wpływy ze składek wynieść powinny:

- w styczniu - 1.959.774,6 tys. zł;

- w lutym - 1.786.057,8 tys. zł;

- w marcu - 1.815.731,4 tys. zł;

- w kwietniu - 1.860.939,2 tys. zł;

- w maju - 1.816.844,0 tys. zł;

- w czerwcu - 1.820.356,8 tys. zł;

- w lipcu - 1.881.038,3 tys. zł;

- w sierpniu - 1.886.770,3 tys. zł;

- we wrześniu - 1.871.423,2 tys. zł;

- w październiku - 1.886.123,1 tys. zł.

Pobór składek jest:

- w styczniu - 8,00 procent niższy od spodziewanego;

- w lutym - 4,58 procent wyższy od spodziewanego;

- w marcu - 8,97 procent wyższy od spodziewanego;

- w kwietniu - 3,70 procent wyższy od spodziewanego;

- w maju - 8,68 procent wyższy od spodziewanego;

- w czerwcu - 5,43 procent wyższy od spodziewanego;

- w lipcu - 5,46 procent wyższy od spodziewanego;

- w sierpniu - 5,81 procent wyższy od spodziewanego;

- we wrześniu - 4,09 procent wyższy od spodziewanego;

- w październiku - 3,93 procent wyższy od spodziewanego.

Wyliczenia te pokazują, że w omawianym czasie ubezpieczeni odprowadzili o 776.158 tys. zł więcej (4,18 procent oczekiwanych kwot). Oznacza to, że realizacja przychodów kas chorych ze składek (przed odpisami dla płatników, ZUS i KRUS) wyniosła 104,18 procent planu.

Przewidywane a rzeczywiste przychody ze składek na ubezpieczenie zdrowotne przekazane do kas chorych w poszczególnych miesiącach od stycznia do października 2000 r.

Wpływy ze składek wynieść powinny:

- w styczniu - 1.948.487,8 tys. zł;

- w lutym - 1.775.771,5 tys. zł;

- w marcu - 1.805.274,2 tys. zł;

- w kwietniu - 1.850.221,7 tys. zł;

- w maju - 1.806.380,4 tys. zł;

- w czerwcu - 1.809.873,0 tys. zł;

- w lipcu - 1.870.205,0 tys. zł;

- w sierpniu - 1.875.904,0 tys. zł;

- we wrześniu - 1.860.645,2 tys. zł;

- w październiku - 1.875.260,5 tys. zł.

Pobór składek jest (po odpisach):

- w styczniu - 9,67 procent niższy od spodziewanego;

- w lutym - 4,28 procent wyższy od spodziewanego:

- w marcu - 8,84 procent wyższy od spodziewanego;

- w kwietniu - 3,68 procent wyższy od spodziewanego;

- w maju - 8,71 procent wyższy od spodziewanego;

- w czerwcu - 4,98 procent wyższy od spodziewanego;

- w lipcu - 5,82 procent wyższy od spodziewanego;

- w sierpniu - 5,86 procent wyższy od spodziewanego;

- we wrześniu - 4,00 procent wyższy od spodziewanego;

- w październiku - 3,85 procent wyższy od spodziewanego.

Wyliczenia te pokazują, że w omawianym czasie kasy dysponują większymi od spodziewanych przychodami o 728.143 tys. zł (3,85 procent oczekiwanych wpływów). Oznacza to, że realizacja przychodów kas chorych (ze składek przekazywanych przez ZUS i KRUS) wynosi 103,85 procent planu.

Rada Ministrów zaaprobowała projekt ustawy o nowelizacji ustaw: Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną oraz Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego.

Projekt ustawy odnosi się do moratorium wstrzymującego wykonanie zapisów ustawy o systemie oświaty, w myśl których zakładanie i prowadzenie szkół artystycznych należy odpowiednio do zadań własnych powiatu albo samorządu województwa.

Projekt przedłuża o kolejny rok, tj. do 31 grudnia 2001 r., dwuletni okres, w czasie którego zadanie to powierzone było ministrowi kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Projekt ustawy nie zmienia dotychczasowych możliwości przejmowania przez jednostki samorządu terytorialnego zakładania i prowadzenia szkół artystycznych na mocy porozumienia z ministrem.

Trzeba podkreślić, że w przypadku szkół artystycznych jeszcze nie nastąpił trudny do odwrócenia proces przejęcia mienia tych szkół z mocy prawa przez jednostki samorządu terytorialnego, co daje możliwość podjęcia proponowanego w projekcie rozwiązania.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »