Reklama

Wybudują prawie 410 km autostrad

W 2010 r. w przetargach mają zostać wyłonione firmy, które wybudują prawie 410 km autostrad w Polsce. Przy założeniu, że cena budowy 1 km może wynieść od 35,9 do 38,4 mln zł, wartość projektów to 14,7 - 15,7 mld zł - uważają eksperci z Frost & Sullivan.

W 2010 r. w przetargach mają zostać wyłonione firmy, które wybudują prawie 410 km autostrad w Polsce. Przy założeniu, że cena budowy 1 km może wynieść od 35,9 do 38,4 mln zł, wartość projektów to 14,7 - 15,7 mld zł - uważają eksperci z Frost & Sullivan.

Zdaniem analityków firmy, Polska staje się europejskim liderem pod względem wartości przetargów infrastrukturalnych. Dzięki akcesji do UE i napływie funduszy unijnych, a także inwestycjom związanym z EURO 2012, nasz kraj przyciąga coraz więcej międzynarodowych firm zainteresowanych budową dróg.

Reklama

"Wejście nowych światowych graczy na polski rynek, takich jak chińskiej China Overseas Engineering Group czy indyjskiej Punj Lloyd, a także firm z Macedonii, Chorwacji, Białorusi czy Turcji było tylko kwestią czasu" - poinformował cytowany w komunikacie analityk Frost & Sullivan Dominik Buszta.

Zaznaczył, że gracze ci otworzyli nowy rozdział dla konkurencji na rynku budowlanym, gdzie od dłuższego czasu największe firmy europejskie i polskie, jak np. Mostostal Warszawa, Strabag, Budimex-Dromex, Alpine-Bau, zwykle wygrywały przetargi samodzielnie lub poprzez konsorcja. Rywalizacja była dosyć duża, a kryzys finansowy jeszcze ją pogłębił i spowodował znaczącą obniżkę cen ofert.

W opinii ekspertów, nowe firmy zagraniczne stanęły do przetargów dobrze przygotowane, mając już swoje oddziały w Polsce i pierwsze wygrane przetargi w innych sektorach, takich jak budownictwo hotelowe czy mniejsze projekty infrastrukturalne. W ten sposób chciały poznać specyfikę rynku budowlanego, dostępnej kadry, warunków administracyjnych oraz przepisów legislacyjnych.

Frost & Sullivan uważa, że największym wygranym tej sytuacji - dzięki rosnącej konkurencji - jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która za zaoszczędzone pieniądze będzie mogła wybudować lub zmodernizować większą liczbę dróg.

"Budowa autostrad to nie koniec inwestycji; pozostają jeszcze drogi lokalne, modernizacja dróg ekspresowych czy inne projekty infrastrukturalne - mniej prestiżowe, ale atrakcyjne pod względem przeznaczonych funduszy" - dodał Buszta.

"Wejście nowych graczy na pewno zmodyfikuje podejście firm obecnych do tej pory na rynku, już i tak zweryfikowane przez kryzys, gdyż firmy zaczęły stawać do przetargów nie rozważanych wcześniej ze względu na potencjalnie zbyt niską marżę" - podkreślił.

Frost & Sullivan uważa, że największym wygranym tej sytuacji - dzięki rosnącej konkurencji - jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która za zaoszczędzone pieniądze będzie mogła wybudować lub zmodernizować większą liczbę dróg.

Eksperci wskazują, że tylko największe firmy światowe, o silnych podstawach finansowych, będą konkurencją dla firm europejskich. Duże szanse mają firmy z Chin, z państwowym zapleczem finansowym, których działalność opiera się na sprawdzonej, taniej kadrze ze swojego kraju oraz doświadczeniu zdobytym na największym budowlanym rynku świata.

Firmy indyjskie z kolei chcą oprzeć się na polskiej kadrze inżynierskiej oraz robotnikach. Wszyscy jednak muszą mieć na uwadze przestrzeganie przepisów UE dotyczących prawa pracy i uczciwej konkurencji. "Przy rosnącej rywalizacji ze strony firm spoza UE można spodziewać się wzmożonego lobbingu firm z Europy, a także prób zawarcia współpracy z konkurentami z innych części świata. Czas jednak pokaże, czy tego rodzaju konsorcja będą miały szanse powodzenia" - podsumował Buszta.

Frost & Sullivan to globalna firma doradcza i analityczna. Posiada 40 biur działających na 6 kontynentach.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »